Yahoos nye teknologichef fortæller om fremtiden

Standardisering og brugertilpasning er nøgleordene for Yahoo i den kommende tid.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Raymie Stata, der torsdag blev udnævnt til teknologidirektør for Yahoo har en stor udfordring foran sig: Yahoo er på det seneste oplevet en faldende brugerinteresse, og selvom den startede som søgevirksomhed, er det forretningsområde nu udliciteret til Microsoft Bing, og Yahoo er ved at ompositionere sig som leverandør af onlineindhold og tjenester.

Stata har været chefarkitekt på Yahoos webportal for forbrugere. Han afløser tidligere teknologidirektør Farzad Nazem, som trak sig fra posten i april.

Ved konferencen TechCrunch Disrupt i New York i sidste uge nedtonede Yahoos koncernchef, Carol Bartz, betydningen af søgeforretningen og kaldte søgning for en handelsvare. Yahoo har i stedet planer om at fastholde sin relevans ved at personalisere brugeroplevelsen i forbindelse med søgning og virksomhedens andre tjenester, så Yahoo-oplevelsen bliver unik for hver bruger.

Nøglen til at kunne tilbyde personalisering er at få standardiseret Yahoos it-infrastruktur, fortæller Stata IDG News Service i et interview under TechCrunch. Selvom Stata på daværende tidspunkt stadig var chefarkitekt, havde han en klar idé om virksomhedens teknologiske retning, og om hvordan en privat cloud-tilgang ville være godt egnet til at tjene Bartz' vision om muligheden for uendelige specialtilpasninger af Yahoos web-tjenester.

Virksomheden er allerede halvvejs igennem sine planer om standardisering af sin arkitektur, forklarer han. Yahoo følger her et roadmap, der blev vedtaget for tre år siden, i organiseringen af sin it-drift i fire lag: Det første lag er det fysiske - serverne og udstyr i datacentrene. Det andet lag er infrastrukturens indhold - den grundlæggende software, som alle Yahoo-produkter vil bruge såsom autentifikation og applikationsservere.

Stata ser på dette andet lag som virksomhedens "cloud"-lag. Ved at udtrække software-infrastrukturen som en cloud kan Yahoo sørge for sine tjenesters driftssikkerhed, da ressourcerne på denne måde kan slås sammen og flyttes rundt efter behov.

Det tredje lag er de specifikke platforme, som applikationerne kører på - nettet, mobiltelefoner, iPads og så videre. Det fjerde og sidste lag er selve applikationerne.

En million forskellige versionger

Det har været et større foretagende at koge alle Yahoos it-aktiver ned til en enkelt cloud-helhed, erkender Stata. Blot at vise en enkelt kopi af Yahoos hjemmeside krævede for eksempel en gang at trække data fra 33 forskellige kodebaser. I december 2009 var dette reduceret til en enkelt kodebase.

I det lange løb bør denne standardisering og adskillelse af opgaver gøre det lettere for virksomheden at tilpasse udseendet og indholdet til hver individuel bruger. Virksomheden vil udvikle nye metoder til at finde ud af, hvad brugerne ønsker, og derefter benytte dem i forbindelse med alle virksomhedens produkter.

Under sit oplæg ved TechCrunch Disrupt nævnte Bartz, at Yahoos forside allerede vises i en million forskellige versioner hver dag. Hvert femte minut ændrer siden sig baseret på en ud af 32.000 variationer, som alle genereres ved hjælp af teknikker til indholdsoptimering. "Vi ved, hvad du er interesseret i, og hvad du ikke kan lide," fortæller Bartz.

Virksomhedens næste store mål er ifølge Stata at tilbyde det niveau af personalisering også til individuelle sektioner såsom sider, der er dedikeret til sport, it eller andet.

Yahoo lægger mange kræfter i at raffinere de algoritmer, der kan gøre denne personaliserings-proces automatisk. Lige nu er virksomheden eksempelvis i gang med at raffinere en algoritme, der afgør hvilke nyhedsartikler, der skal placeres på brugernes personlige forsider.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S