De to japanske teknologi-kæmper, Fujitsu og Toshiba, forhandler om at slå deres mobil-divisioner sammen, skriver Financial Times.
Fører forhandlingerne til en fusion, vil selskabet blive Japans næststørste mobil-producent efter Sharp.
Selskabet vil dog fortsat være en miniput på det globale marked, hvor blot tre procent af alle mobiltelefoner kommer fra Japan.
Bølge af fusioner
En række af Fujitsus og Toshibas japanske konkurrenter på mobil-området er ligeledes på vej til at fusionere, nemlig Casio, Hitachi og NEC, der indgik fusionsaftale i efteråret.
Med en fusion af Fujitsu og Toshiba vil der dermed være fem mobilproducenter tilbage i Japan. I 2007 var der 10.
Det japanske mobilmarked er yderst langt fremme, og en række udbredte funktioner på nutidens smartphones, er da også oprindeligt udklækket hos de japanske mobilproducenter.
Det tæller eksempelvis LCD-skærme og internet-browsing fra mobiltelefonen.
De japanske mobilmærker er typisk populære på det japanske marked, men har haft svært ved at vinde indpas på de internationale markeder, hvor ikke mindst Apples iPhone for tiden er meget populær.