Af Klaus Krabbe
I det nye år begynder Merkantildata at markedsføre sine danske opkøb DanaData, Complet og FDC under ét navn: Merkantildata Danmark. Dermed bliver Merkantildata en af Skandinaviens største IT-leverandører med en forventet årlig omsætning i Danmark på omkring tre milliarder kroner til næste år og fire-fem milliarder i år 2000 og godt 900 ansatte i alt. Administrerende direktør for Merkantildata Danmark bliver Peter Warnøe, der i dag er administrerende direktør for Complet Data.
– Vores nærmeste konkurrenter bliver WM-data, IBM Danmark og Cap Gemini, men den største direkte konkurrent i Danmark bliver WM-data, siger Peter Warnøe.
Sammenlægningen kommer som lidt af en overraskelse. Så sent som i september sagde Merkantildatas koncernchef Tom Adolfsen til Computerworld: “DanaData, Complet og FDC vil vedblive at være selvstændige enheder i Danmark. Naturligvis vil vi søge at opnå synergi selskaberne imellem på en lang række områder, men lægge dem sammen under ét fælles navn, det gør vi ikke.”
At sammenlægningen nu sker alligevel hænger ifølge Tom Adolfsen sammen med, at ledelserne i de berørte selskaber selv ønskede at få en fælles ledelse.
– Fra Merkantildatas side havde vi egentlig besluttet at holde selskaberne helt adskilt i 1999. Men ledelsen og medarbejderne pegede på, at de burde have en fælles ledelse for bedre at kunne udnytte synergieffekterne, sagde Tom Adolfsen til Børsen mandag.
Med etableringen af Merkantildata Danmark vil Merkantildata være repræsenteret i alle tre skandinaviske lande og have en samlet omsætning på omkring ti milliarder danske kroner. Koncernchef vil fortsat være nordmanden Tom Adolfsen.
Fælles struktur
Opbygningen af den nye organisation kommer til at matche den struktur, som anvendes af Merkantildata i Norge og Sverige. Merkantildata Danmark kommer fra den 1. januar 1999 til at bestå af tre selskaber: Merkantildata Systemintegration, Merkantildata Applikation og Merkantildata Kommunikation. Merkantildata Systemintegration bliver det største af de tre selskaber med en forventet årlig omsætning på knap to en halv milliard kroner, mens de to andre hver skal omsætte omkring 250 millioner kroner om året. Såvel Complet som DanaData bliver lagt ind i Merkantildata Systemintegration, der får DanaDatas nuværende direktør Jan Elbæk som chef.
Overtagelsen af DanaData effektueres først til maj, mens netværksvirksomheden FDC allerede ved årsskiftet skifter navn til Merkantildata Kommunikation. Ansvaret for Merkantildata Kommunikation varetages fortsat af FDC's administrerende direktør Stig Abildsø.
Klemmer konkurrenterne
Merkantildata Danmark skærper konkurrencen på det danske marked i en grad, så det ifølge flere kilder i branchen absolut vil kunne mærkes.
– SystemForum ér allerede klemt, og også Multi-inform får det svært i kølvandet på etableringen af Merkantildata Danmark, siger en af kilderne til Computerworld.
Merkantildata indgik for kort tid siden fusionsaftale med systemintegrationsvirksomheden CMA Systems, der opererer i Norge, Sverige og Danmark. CMA har i Danmark 46 medarbejdere og en omsætning på cirka 150 millioner kroner. CMA vil i løbet af 1999 indgå som en strategisk del af Merkantildata Danmarks samlede organisation, men vil indtil videre opretholde sin skandinaviske rapportering til hovedkontoret i Stockholm.
Concorde og Navision
Det sidste ben i den nye IT-koncern, Merkantil Applikation, vil koncentrere kræfterne om levering af løsninger på basis af Lotus Notes og Microsoftplatforme og økonomisystemerne Concorde og Navision
– Navision er blevet en vigtig del af virksomheden i kraft af købet af DanaData, men især i Danmark. Merkantildata skal vokse med 15-25 procent om året i Danmark, og det skal ske både ved organisk vækst og ved opkøb af to-tre danske selskaber, der beskæftiger sig med ikke mindst Concorde-løsninger, siger Peter Warnøe.
Med Applikations-delen udfordrer Merkantil danske virksomheder som Columbus IT Partner, Cap Gemini, IBM Danmark og også her WM-data.