Opdateret: De to konkurrerende radio/tv-forhandlerkæder Fredgaard Radio og Fona fusionerer. Det oplyste Fredgaard i en meddelelse til Fondsbørsen torsdag morgen. Fusionen sker med tilbagevirkende kraft pr. 1. marts 2001, og det fortsættende selskab får navnet F Group. De to butikskæder, Fredgaard og Fona, beholder dog deres respektive navne, fordi de henvender sig til to forskellige kundesegmenter, skriver selskabet i fondsbørsmeddelelsen.
Fona satser meget på salg af musik og henvender sig til en yngre målgruppe, mens Fredgaard lægger mere vægt på rådgivning.
Danmarks største
Med sammenlægningen bliver F Group Danmarks største detailkæde med radio, tv, musik og data, og får en årlig omsætning på cirka 2,2 milliarder kroner. Egenkapitalen udgjorde pr. 1. marts 2001 550 millioner kroner.
- Det er logisk at de to største aktører i Danmark kan opnå en del synergier ved at gå sammen, og det er en af grundene. Samtidig får vi en markedsandel som giver os en markedspower som ikke mindst på indkøbssiden har stor betydning i det marked, vi optræder i, siger administrerende direktør Michael Kjær fra Fredgaard Radio, der fortsætter som topchef i det nye selskab.
- Vi forventer, at den styrke vi får samlet skal bruges til at udbygge vores markedsandel på sigt, og udnytte de stordriftsfordele der opstår ved sådan en sammenlægning, uddyber han.
Efter sammenlægningen har F Group en markedsandel på 25-30 procent.
Synergier på 75 millioner kroner
Selskaberne forventer at opnå besparelser på 75 millioner kroner om året som følge af sammenlægningen. Dog vil der være betydelige engangsudgifter i forbindelse med tilpasning af IT, hovedkontor og drift, fortæller selskabet.
Udgifterne vil blive fordelt over indeværende regnskabsår, der slutter 30. september og næste regnskabsår.
I år forventes sammenlægningen at påvirke regnskabet negativt med cirka 120 millioner kroner. Således forventer Fredgaard Radio for 2000/2001 nu et resultat på 150 millioner kroner mod 50 millioner kroner hidtil. Herfra skal fratrækkes gårsdagens salg af Superradio-kæden til norske Elkjøp, der bragte 222 millioner i kassen.
Aktiekapitalen i det nye selskab bliver fordelt med 63 procent til Fredgaard Radio og 37 procent til Fona Gruppen.
Meddelelsen om fusionen blev modtaget positivt blandt de handlende på Københavns Fondsbørs. Knap en time efter offentliggørelsen var Fredgaard-aktierne steget over fem procent.