Intentionerne har været langt bedre end resultaterne, når det kommer til Unibanks og Danske Banks forsøg på at flytte handelen og betalingerne på internet over til dem selv. For omkring et halvt år siden åbnede de deres egne handelspladser, hvor butikker kunne blive præsenteret og lade kunder betale ved at overføre penge gennem deres pc-bank i stedet for at bruge dankortet. Danske Bank har i dag lavet aftale med 90 butikker om at komme på Danske Netshop, hvoraf omkring 40 har implementeret.
Hos Unibank er der lavet aftaler med små 200 virksomheder, hvoraf knap 100 kan findes på Unibanks Solotorv.
? Jeg troede, virksomhederne ville være mere interesseret i det, men der har jeg forregnet mig. Vi havde håbet på flere hundrede stykker, og det tror jeg også, at der kommer. Men det kommer nok med et års forsinkelse, siger John Andersen, der er underdirektør med ansvar for e-finance i Danske Bank.
De samme toner lyder fra Jens Galatius, der er chef for Electronic Banking hos Unibank:
? Det tager længere tid at få det i gang i virksomhederne, end vi havde troet. Vi har ikke den store markedsandel, men har ligget nogenlunde stabilt siden april, hvor vi har fulgt væksten for brugen af dankort på nettet, siger han.
Få køb af rejser
Star Tours er en af de knap 100 virksomheder, der er tilknyttet Unibanks Solotorv. Hos Star Tours bliver 25-30 procent af alle rejser nu betalt over nettet, men det er hovedsageligt dankortet, kunderne bruger. Siden maj har Star Tours kun modtaget 10-20 betalinger fra Unibanks Solo-torv.
? Jeg har lidt svært ved at se, at det at betale igennem sin egen bank, er slået igennem hos forbrugerne. Vi gik med på en first-mover-bølge, for vores finske kolleger har haft stor succes med Solo-torvet i Finland, men i Danmark er det ikke rigtigt slået igennem, siger Lars Schmidt, der er Internet Shop Manager hos Star Tours.
ISO sælger dagligvarer over nettet og har siden september ladet kunderne betale enten via dankort eller via bankernes netbetaling.
? Det har været lidt svært for alle at forstå, at det kræver, at man har netbank og at man skal betale fra den pc, hvor man har netbank installeret. Det har bankerne ikke været gode til at informere om, da de introducerede det, mener Brian Larsen, der er udviklingskonsulent hos ISO.
Heller ikke hos ITbutikken, der lever af at sælge computerhardware over nettet, er brugen af bankernes måde at betale på slået rigtigt igennem. Direktør Peter Sunesen mener dog, at bankernes handelspladser også har fordele.
? Det, der er godt ved netbankerne, er, at de tager et udbud af forretninger og tilbyder dem til deres kunder. Deres kunder får måske et overblik over, hvad der er på markedet. Jeg ser det som et udstillingsvindue, hvor det ikke kun er prisen, vi skal konkurrere på, ligesom på for eksempel Edbpriser.dk. På den måde kan man over for forbrugerne indikere, at det her er en professionel forretning, siger han.
Kommer til at koste
Danske Banks løsning er gratis at bruge i 2001, mens Unibanks kun er gratis i 2001 for de butikker, der tilmeldte sig i første kvartal i år. Hos Unibank koster det 1,75 kroner samt 0,1 procent af beløbet pr. transaktion, og fra 2002 kommer alle butikker til at betale.
? Når der kommer betaling på, så vil vi lægge det gebyr over på kunderne. Men jeg tror ikke bankerne lægger gebyr på, for hvis de gør det, så vil vi se et drastisk fald i brugen. Hvis jeg var kunde efter den dag, de lægger gebyr på, så ville jeg helt klart vælge at bruge dankortet, siger Peter Sunesen fra ITbutikken.
Hos Unibank har man ikke overvejet at ændre priserne, mens Danske Bank endnu ikke har besluttet sig.
? Som det ser ud nu, vil det komme til at koste fra 2002, men det afhænger af konkurrencesituationen. Det kan godt være, at vi vurderer, at gøre en ekstra periode gratis, for at få yderligere drift og få nogle flere brugere og virksomheder med, siger John Andersen.