En virksomheds IT skal leveres på samme måde som strøm eller vand, hvor man bare tænder på en kontakt eller drejer på en hane for at modtage ydelsen. Samtidig skal betalingen baseres på, hvor stort forbruget er.
Det er nordiske ICL Invias vision, som på langt sigt skal betyde, at alle deres ydelser leveres som IT-services.
? IT-infrastrukturen skal være i orden, men det er ikke den, der giver de største konkurrencefordele for virksomheden. Ved at outsource den, kan virksomhederne frigøre kapital og ressourcer til at udvikle deres egen kerneforretning, siger Hans Olsen, der er marketingdirektør i ICL Invias danske afdeling.
Ikke ASP
Han understreger, at ICL Invias produkt Provia ikke er ASP i snæver forstand. ASP består i, at en virksomhed i stedet for at eje software, lejer det og betaler efter forbrug, og det har været en fiasko, selv om det blev spået til at tage store markedsandele.
? Den snævre definition af ASP, som har fået et negativt ry, indeholder ikke de services, som kræves omkring en applikation. Vi tager ansvaret hele vejen igennem og leverer også services med udgangspunkt i den enkelte brugers aktivitet. Provia indeholder udvikling af infrastrukturen, uddannelse af medarbejdere og videreudvikling af systemerne, så der er ikke alene tale om drift, siger Hans Olsen.
Rapport viser deling
En dansk undersøgelse af 241 virksomheder, som TeleEurope Xformation har gennemført for ICL Invia, viser, at det danske marked er delt, når det kommer til outsourcing. 44 procent af virksomhederne bruger outsourcing, og 16 procent overvejer, mens 40 procent ikke vil.
For de virksomheder, der har outsourcet, er den største udfordring ansvarsfordelingen i projektet. Desuden kan der være problemer med ufleksible kontrakter og i nogle tilfælde kan prisen være højere end først antaget. Undersøgelsen viser dog samtidig, at besparelser ikke er det primære mål for virksomhederne. De erfaringer har ICL Invia også.
? De vigtigste grunde til at outsource er mangel på kompetence og et ønske om at få bedre styr på den relativt komplicerede IT-infrastruktur, siger Hans Olsen og peger på, at mellem 55 og 62 procent af virksomhederne i undersøgelsen har opnået de fordele, der lå til grund for valget.
Undersøgelsen viser, at de områder, der i dag outsources, primært er drift og overvågning af netværk, servere og pc?er samt web-steder, konsulentopgaver, installation og sikkerhed. Kun 13 procent outsourcer i dag deres ERP/CRM-systemer.
? Som kunderne og teknikken udvikler sig, kommer vi også til at levere nøgleapplikationer, som for eksempel ERP og CRM, som en service, mener Hans Olsen.
ICL Invia A/S
ICL Danmark A/S, der er en del af Fujitsu-koncernen, blev sidste år opdelt i to selvstændige forretningsenheder med hver deres fokus. ICL Invia A/S, en nordisk IT-servicevirksomhed med hovedkontor i Finland og fokus på forretningsløsninger og IT-infrastruktur, samt ICL Nordic.
ICL Invia A/S skifter næste år navn, så ordet Fujitsu kommer til at indgå, for at selskabet bedre kan udnytte fordelene af en global Fujitsu branding-kampagne.
Selskabets site kan besøges her.
Regnskabsåret 1999/2000
Omsætning: 688.243.000 kroner
Resultat af primær drift: 36.967.000 kroner
Ansatte: 459
Placering i Computerworld Top 100
Placering top 250: 52