IT-minister beskyldes for københavneri

400 jysk-fynske IT-virksomheder frygter en IT-mæssig skævvridning af Danmark oven på finanslovsforslaget, der blot giver 30 millioner kroner til regionale IT-initiativer. IT-Brancheforeningens Udvalg for Landsdækkende IT har bedt om et møde med videnskabsminister Helge Sander.

Regeringen gør IT til københavneri, lyder den harme melding fra landets regionale IT-formænd, der nu går i rette med videnskabsminister Helge Sander (V).

Formændene for landets IT-fora i Århus, Odense og Trekantsområdet er utilfredse med, at der i regeringens finanslovsforslag kun er afsat maksimalt 30 millioner kroner til regionale IT-initiativer.

- Vi tror, der mangler et nul, siger bo Sejer Frandsen, der er formand for IT-Forum Århus.

Han mener nemlig ikke, at det to-cifrede millionbeløb på nogen måder er dækkende for de behov, der findes, hvis Danmark skal undgå en IT-mæssig skævvridning.

Samme melding kommer fra amtsborgmester i Århus, Johannes Flensted-Jensen.

- Hvis ikke der er politisk og økonomisk fokus på Vestdanmark, så sakker vi agterud. Det vil vi ikke være med til. Vi vil have en afbalanceret fordeling af de IT-politiske initiativer, siger Johannes Flensted-Jensen til Ritzau.

De regionale IT-formænd fremhæver, at de i en velforarbejdet erhvervsredegørelse har dokumenteret behovet for en IT-udvikling uden for København.

Amterne og kommunerne vest for storebælt har desuden meldt sig klar til at skyde 300 millioner kroner i regionale IT-projekter, hvis staten bidrager med et tilsvarende beløb.

De 400 jysk-fynske virksomheder, der er repræsenteret under Udvalg for Landsdækkende IT, sender i dag et protestbrev til videnskabsministeren med anmodning om et hurtigt møde.

- Regeringen er i denne sag ude af trit med erhvervslivet. Vi vil allerede nu have regeringen tilbage på et realistisk spor. Derfor har vi bedt Helge Sander om et hurtigt møde om dette, siger Bo Sejer Frandsen.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger |

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27 maj 2027 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect