IT-branchen savner gode ledere

Personaleudvikling i verdensklasse er den vigtigste vækstskaber. Det mener direktør Torben Skriver Frandsen fra Novo Nordisk IT. Vejen til ny vækst i IT-branchen var til debat på Computerworlds og IT-Branchens konference IT-Agenda 2002, der samlede godt 100 deltagere.

Der er behov for en langt bedre ledelse af IT-branchens virksomheder, hvis et kommende opsving skal resultere i blivende vækst for den danske IT-branche. Det mener administrerende direktør Torben Skriver Frandsen, Novo Nordisk IT.

? Væksten i IT-branchen har i for høj grad været drevet af kortsigtede betragtninger, dårlig økonomisk forståelse, dårlig ledelse og dårlig organisationsudvikling. Vi skal udvikle os i kraft af, at vi bliver dygtigere til at lede IT-virksomhederne.

Sådan sagde Torben Skriver Frandsen, da han talte på konferencen IT-Agenda 2002. Men hans barske vurdering af de aktuelle symptomer blev fulgt op med opskriften på en anden vej.

? Personaleudvikling i verdensklasse er den vigtigste vækstskaber. Herefter kommer innovation, og alt andet er uden større betydning.

Fra IT-afdeling til A/S
Novo Nordisk IT var oprindeligt medicinalkoncernen Novo Nordisks IT-afdeling. Men i 1999 blev selskabet et selvstændigt aktieselskab med kunder uden for koncernen.

Det gav i 2001 Novo Nordisk IT en omsætning på 628 millioner kroner. Virksomheden beskæftiger 550 ansatte, hvoraf mindst 200 har mindst en certificering.

Torben Skriver Frandsen mener, at IT-branchen har været for dårlig til at udvikle de dygtige ledere, som kan skabe personaleudvikling i verdensklasse og sikre innovation. Omvendt har branchens virksomheder heller ikke været gode til at skille sig af med de dårlige ledere.

? Forskelle på gode og dårlige ledere afgør, om profitten vokser med 120 procent eller vokser overhovedet, fortalte Torben Skriver Frandsen med henvisning til en ny undersøgelse fra konsulentfirmaet McKinsey & Co.

Egne interviews
Men det er ikke kun materiale fra konsulenter og professorer på højere læreranstalter, som Torben Skriver Frandsen bygger sin argumentation på.

Han har i sin egen virksomhed gennemført interviews med 300 af de senest ansatte.

? Vi har kortlagt, hvordan de 300 medarbejdere mener, det er at arbejde i Novo Nordisk IT sammenlignet med deres tidligere arbejdsplads. Alle havde de en eller flere ideer til, hvordan ledelsen på deres tidligere arbejdsplads kunne gøre tingene bedre, sagde Torben Skriver Frandsen.

Når han fokuserer så intenst på ledelsens evne til at opbygge personaleudvikling i IT-branchen, er det for at sikre den opbygning af netop den kompetence, som er nødvendig for, at medarbejderne kan fokusere på og forstå kundernes behov. En forståelse, som er afgørende for at løse opgaven:

? IT-leverandørerne skal på en profitabel måde hjælpe kunderne til at implementere og drive deres IT, så kundernes profitabilitet stiger.

Understøtte kunden
Torben Skriver Frandsen peger på, at selv de virksomheder, som allerede har en strategi om at understøtte kundernes forretningsprocesser, efter hans mening har meget svært ved at implementere løsninger, så de reelt øger kundens profitabilitet.

Torben Skriver Frandsen var heller ikke alene om at opfordre IT-branchen til at kigge på ledelse i den nuværende lavkonjunktur. Administrerende direktør Søren B. Henriksen fra Dansk Handel & Service kunne på kundernes vegne også opfordre IT-branchens ledere til at arbejde anderledes for at skabe mere værdi for kunderne og dermed fastholde vækst i IT-branchen.

? Det er ikke kunden, der bestemmer dagsordenen i branchen, det er jer. Men kommunikationen skal være bedre, sagde Søren B. Henriksen og illustrerede med et eksempel fra tekstilbranchen.

Den røde kjole
? Når en kunde køber en rød kjole, fordi det er mode, så er det selvfølgelig kunden, der bestemmer, fordi kjolen skaber værdi for kunden. Men den kjole er altså designet, produceret, solgt og købt længe før.

Søren B. Henriksen mener langt fra, at IT-branchen i dag gør nok for at kommunikere med kunderne om de produkter, som branchen sælger.

Og det er nødvendigt for, at kunderne kan se, hvilken værdi produktet reelt skaber.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere