Giganter sammen om nyt DVD-format

Sony, Philips og Pioneer er blandt de ni af verdens største elektronikfirmaer, der er gået sammen om et nyt DVD-format med navnet Blu-ray disk og en kapacitet på 27 GB. Konsekvensen kan blive en ny formatkrig.

Der er lagt op til en ny formatkrig med ni elektronikgiganters lancering af et nyt DVD-format.

Gruppen står bag en optisk disk, som vil kunne skrives på flere gange og har en kapacitet på omkring 27 GB. Modsat nuværende dvd?er og cd?er, der er baseret på rød laser, er den nye optiske disk baseret på blå laser og bærer derfor navnet "Blu-ray disk". Blå laser har en kortere bølgelængde, der kan fokusere på et mindre område og i sidste ende give mere plads på disken.

Gruppen tæller Hitachi, Panasonic, Philips, Pioneer, Sony, Thomson, Sharp, LG Electronics og Samsung Electronics.

De seks førstnævnte var også med blandt de ti selskaber, som stod bag udviklingen af det oprindelige DVD-format, mens Toshiba ikke er med i den nye gruppe, og deres fravær er det mest bemærkelsesværdige.

Selskabet har nemlig formandskabet for DVD Forum, en industrigruppe, der promoverer DVD og håndterer udviklingen af nye DVD-formater.

Uenighed om DVD-formater

Toshiba har offentligt erklæret, at de vil foreslå deres prototype blå-laser disk som en standard til forummet og lægger dermed op til en ny formatkrig, som svarer til den, der rasede, før enighed om det nuværende DVD-format blev opnået.

I dag har DVD Forum standardiseret to formater, der kan skrives på flere gange. Det drejer sig om DVD-RW og DVD-RAM, mens en gruppe af selskaber, heriblandt Sony og Philips, har udviklet deres eget format, DVD+RW, som på trods af sit navn altså ikke er et officielt DVD-format.

Relaterede links

DVD Forum

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S