Danskernes internetbrug kortlagt

Ældre danskere er mest til spil og underholdning, mens de yngre er til kontakt- og datingsites. Det viser en rapport fra det tidligere IT- og Forskningsministerium, som har kigget på danskernes kvalitative brug af nettet.

Totalt set er danskerne mest til spil, underholdning og nyheder på nettet, viser en undersøgelse foretaget af Vilstrup Research i oktober sidste år.

Baggrunden for undersøgelsen er det tidligere IT- og Forskningsministeriums årlige udgivelse 'Netværksredegørelse', der beskriver Danmark som netværkssamfund.

Undersøgelsen skal give et mere kvalitativt bud på danskernes internetbrug og dermed supplere de mere objektive statistiske oplysninger i Netværksredegørelsen.

Mændene mest til sex og erotik

Undersøgelsen viser, at der generelt kun er få forskelle mellem kønnenes brug af nettet.

Størst forskel er der ikke overraskende på kategorien 'Sex og erotik', hvor 34 procent af de mandlige brugere, men kun 19 procent af de kvindelige brugere i løbet af en uge har besøgt et website.












Danskernes brug af indholdskategorier på nettet
Ferie og fritid
47
Nyheder
41
Marked
30
Sex og erotik
28
Mennesker og sundhed
27
IT og teknologi
24
Kunst og kultur
19
Offentlige
11
Procentdel af aktive internetbrugere, som en eller flere gange i uge 41 2001 har besøgt sider inden for de otte indholdskategorier.

Kilde: IT- og Forskningsministeriet
I kategorien 'Mennesker og sundhed' er det omvendt. Her besøger 54 procent af kvinderne i løbet af en uge et website, mens det kun gælder for 29 procent af mændene.

Aldersmæssigt er der flere unge end gamle, der bruger nettet, og hvor de gamle især besøger hjemmesider i kategorien 'Fritid og ferie', der dækker over spil og underholdning, er de unge mere til hjemmesider i kategorien 'Mennesker og sundhed', som dækker over kontakt- og datingsider.

Favoritsites

De mest populære kategorier er 'Fritid og ferie' og 'Nyheder', og 48 procent surfer primært hjemmefra, mens 34 procent primært benytter nettet på arbejdspladsen.

Det kunne tyde på, at kategorien 'Nyheder' er populær at besøge fra arbejdspladsen. I hvert fald viser nyhedskategorien et markant udslag om mandagen, hvor 41 procent er inde at se på websites.

Det er klart det største tal for nogen kategori på en enkelt dag i undersøgelsen.

Når brugerne selv skal pege på deres yndlingssites er to områder klart foretrukne. Det drejer sig dels om søgemaskiner som Google og Jubii, dels om digitale telefonbøger (som Krak.dk), banktjenester og billetbestillinger.

Undersøgelsen er gennemført ved hjælp af systemet Repcore, som er udviklet i samarbejde mellem Vilstrup Interactive og Netcoders Aps. Systemet identificerer de enkelte brugere og tilpasses løbende udviklingen af websites og brugeradfærd.

I undersøgelsen deltog i alt 2317 personer, hvoraf 1409 - eller 61 procent - i løbet af undersøgelsen på et tidspunkt var inde på en eller flere af Repcore-systemets registrerede sider.

Relaterede links:


IT- og Forskningsministeriets rapport om trends i kvalitativ brug af internettet (oktober 2001)

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly