Totalt set er danskerne mest til spil, underholdning og nyheder på nettet, viser en undersøgelse foretaget af Vilstrup Research i oktober sidste år.
Baggrunden for undersøgelsen er det tidligere IT- og Forskningsministeriums årlige udgivelse 'Netværksredegørelse', der beskriver Danmark som netværkssamfund.
Undersøgelsen skal give et mere kvalitativt bud på danskernes internetbrug og dermed supplere de mere objektive statistiske oplysninger i Netværksredegørelsen.
Mændene mest til sex og erotik
Undersøgelsen viser, at der generelt kun er få forskelle mellem kønnenes brug af nettet.
Størst forskel er der ikke overraskende på kategorien 'Sex og erotik', hvor 34 procent af de mandlige brugere, men kun 19 procent af de kvindelige brugere i løbet af en uge har besøgt et website.
Danskernes brug af indholdskategorier på nettet | ||||
Ferie og fritid | 47 | |||
Nyheder | 41 | |||
Marked | 30 | |||
Sex og erotik | 28 | |||
Mennesker og sundhed | 27 | |||
IT og teknologi | 24 | |||
Kunst og kultur | 19 | |||
Offentlige | 11 | |||
Procentdel af aktive internetbrugere, som en eller flere gange i uge 41 2001 har besøgt sider inden for de otte indholdskategorier. Kilde: IT- og Forskningsministeriet |
Aldersmæssigt er der flere unge end gamle, der bruger nettet, og hvor de gamle især besøger hjemmesider i kategorien 'Fritid og ferie', der dækker over spil og underholdning, er de unge mere til hjemmesider i kategorien 'Mennesker og sundhed', som dækker over kontakt- og datingsider.
Favoritsites
De mest populære kategorier er 'Fritid og ferie' og 'Nyheder', og 48 procent surfer primært hjemmefra, mens 34 procent primært benytter nettet på arbejdspladsen.
Det kunne tyde på, at kategorien 'Nyheder' er populær at besøge fra arbejdspladsen. I hvert fald viser nyhedskategorien et markant udslag om mandagen, hvor 41 procent er inde at se på websites.
Det er klart det største tal for nogen kategori på en enkelt dag i undersøgelsen.
Når brugerne selv skal pege på deres yndlingssites er to områder klart foretrukne. Det drejer sig dels om søgemaskiner som Google og Jubii, dels om digitale telefonbøger (som Krak.dk), banktjenester og billetbestillinger.
Undersøgelsen er gennemført ved hjælp af systemet Repcore, som er udviklet i samarbejde mellem Vilstrup Interactive og Netcoders Aps. Systemet identificerer de enkelte brugere og tilpasses løbende udviklingen af websites og brugeradfærd.
I undersøgelsen deltog i alt 2317 personer, hvoraf 1409 - eller 61 procent - i løbet af undersøgelsen på et tidspunkt var inde på en eller flere af Repcore-systemets registrerede sider.
Relaterede links:
IT- og Forskningsministeriets rapport om trends i kvalitativ brug af internettet (oktober 2001)