Nokia udvider garanti på fejltelefoner

Ejere af Nokia 8210-telefoner med fejlramte displays får udvidet garantien fra et til to år. Men det gælder ikke telefoner, der er produceret før oktober sidste år. Dengang var der ikke tale om noget "generelt problem", siger Nokia.

Nokia har problemer med kvaliteten på sine displays, men kun på en beskeden del af produktionen.

Det siger Nokia i hvert fald selv, selvom flere af Computerworld Onlines læsere i debatforummet og over for redaktionen har beklaget sig over ældre telefoner med de samme fejl.

Den finske markedsleder inden for mobiltelefoner erkendte tidligere på ugen, at et antal af 8210-telefonerne var udstyret med en defekt komponent i displayet, der kan få skærmen til at gå i sort.

Telefonens øvrige funktioner påvirkes ikke.

Alle de fejlramte telefoner skulle være produceret i perioden 1. oktober sidste år til 31. januar i år, og netop disse telefoner får nu en udvidet garanti på i alt to år på displayet, hvis fejlen skyldes den fejlramte komponent.

Det oplyser informationschef for Nokia i Skandinavien, Karin Sternius, til Computerworld Online. Garantien gælder telefoner solgt i Skandinavien.

To års garanti lovpligtig i Danmark

Udvidelsen af garantien er mest interessant for kunder, der har købt telefonen før nytår, hvor købeloven gjorde to års garanti lovpligtigt i Danmark.

Når Nokia strækker sig og giver ekstra garanti skyldes det, at koncernen har erkendt fejlen som "generel" i telefonerne fra denne periode.

Dermed kan ejere af ældre 8210-modeller i princippet sende en hvid pil efter gratis reparation af fejl i displayet, hvis den almindelige garanti på et år er udløbet.

Det er sket for flere af Computerworld Onlines læsere, der så for egen regning har måttet udbedre fejlen på et værksted.

Tolkning

Karin Sternius siger dog til de danske kunder, at vil man reklamere over sin Nokia 8210, skal den sendes til Nokias reklamationsafdeling, hvor man så individuelt vil vurdere fejlene på hver enkelt telefon.

Det kan tolkes sådan, at Nokia er villig til også at betale reparationen af defekte displays på ældre telefoner, hvis fejlen er opstået i den nu velkendte komponent.

Her henviser Karin Sternius imidlertid kun til de "sædvanlige service- og garantiregler", som Computerworld Online ikke har kunnet få uddybet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S