Anmeldelse: Tynd bog om brugervenlighed

En ny bog om brugervenlighed på nettet mangler fokus: Målgruppen er enhver, der kunne tænkes at programmere hjemmesider. Den opgave er svær at løse på blot 135 sider.

En content manager fra Tiscali og en projektleder fra Advice har sammen skrevet en bog, der har til formål at give en introduktion til brugervenlighed på hjemmesider.

Bogens målgruppe er "alle, som arbejder eller vil arbejde med hjemmesider", hvilket er en noget bred definition. Mange vil sikkert efter endt læsning være skuffede over udbyttet af den lille 200-kroners investering.

Hvor forfatterne kunne have sat sig for at bruge alle 135 sider på en samling af simple handlingsanvisninger og tommelfingerregler, der gælder for webdesign, har de valgt et miks af common sense på nettet, et skrivekursus i mundret dansk samt en - relativt - omfattende guide i feltundersøgelser og fokusgrupper.

Allitterationer?

Kapitlet om at skrive til internettet fylder cirka 10 sider, hvor forfatterne når at introducere sproglige begreber som allitterationer, anaforer og oxymoroner. Sidstnævnte betyder "sammensætning af modsætninger", som det forklares.

Derudover bruges over 60 sider på at fortælle, hvordan man tester sin hjemmeside eller udkastet til den på forskellige typer af brugergrupper.

Det er helt afgjort en nødvendig disciplin for de berømte "web usability architects" og andre professionelle, der arbejder på større web-projekter.

Men de vil formentlig allerede i forbindelse med deres uddannelser have lært om, hvordan man interviewer deltagerne i en fokusgruppe, og i modsat fald vil introduktionen i nærværende bog næppe være fyldestgørende alligevel.

Brugervenlighed på internettet - en introduktion

Af Timme Bisgaard Munk og Kristian Mørk
Samfundslitteratur,
135 sider, 198 kroner.
Er udkommet.

Undgå faldgruber
Designere af mindre komplicerede websites vil formentlig betegne de to kapitler om brugertests som overkill: Vis mig dog hellere, hvordan jeg fra starten kan undgå at plumpe i de almindeligste faldgruber, og fri mig for et stort og tungt evaluerings-apparat!

Endelig runder bogen af med 13 sider grundig gennemgang af den gængse litteratur om brugervenlighed på nettet. Bøger af blandt andre navnkundige Jakob Nielsen beskrives med et resumé og en vurdering.

Det er igen et værktøj, der vil falde i nogens smag, men næppe vil være anvendeligt for "alle, som arbejder eller vil arbejde med hjemmesider".

Savner eksempler

En hurtig introduktion til brugervenlighed burde rumme nogle eksempler fra det virkelige internet: Hvordan kan det gøres, og hvordan skal det absolut ikke gøres. De fleste erfarne websurfere vil umiddelbart kunne ryste adskillige eksempler på godt og skidt ud af ærmet.

Mange ord kunne være sparet ved at vise et skærmbillede eller en menustruktur fra nogle af de bedste hjemmesider, der demonstrerer, hvordan brugervenligheden kan være i højsædet, selvom sitet er omfattende i både dybde og bredde.

Men bevares, bogen bringer da mange af de gyldne tips: Undlad at understrege tekst, der ikke er et link og så videre. Men for de fleste begyndere vil en simpel søgning på ord som "brugervenlighed" eller "usability" sikkert kaste lige så brugbare sider af sig.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S