Den koreanske forbindelse

I disse dage svælger fodboldelskere sig hver time i radiointerviews med deres darlings fra grønsværen. I kulissen har Peter Bram og andre IT-medarbejdere på Danmarks Radio sikret, at lydfilerne kan komme hjem, og det arbejde er langtfra gledet problemfrit.

Mange fodboldinteresserede vil hade det, hvis Peter Bram ikke har gjort sit arbejde godt nok.

Han arbejder i Teknologisk Udvikling i Danmarks Radio, og han er ansvarlig for den krypterede forbindelse mellem Korea og TV-Byen, der gør radiojournalisterne i stand til at sende lydfiler hjem.

24-årige Peter Bram er datamekanikerelev (i dag hedder uddannelsen datafagtekniker, red.) og har haft sin faste gang på Danmarks Radio i knap et års tid. Han er i praktik i kompetencecenteret New Media, som beskæftiger sig med netværk, telefoni, streaming og digital radio, og det blev hans opgave at etablere forbindelsen til Korea.

? Jeg fik at vide af min chef, at vi havde et lille hængeparti, nemlig VM i fodbold. Vi skulle have koreanerne til at hjælpe os med at installere det produkt, de har solgt os, på den rigtige måde, og det har der været store vanskeligheder med. Det har virkelig været en kamp, og det har taget fem uger med fuld knald på, siger Peter Bram.

De fem uger har han tilbragt i usamarbejdsvillige koreaneres vold med mange uforudsete problemer, fordi de mange konfigureringstegninger, Peter Bram sendte til Korea, tilsyneladende aldrig havnede hos den rigtige mand.

? Og da vi endelig på et tidspunkt havde fået en router til at virke, havde de dagen efter givet den til en anden kunde og givet os en, der var konfigureret helt forkert, fortæller han.

Men lykken står den arbejdsomme bi, og i sidste ende lykkedes det Peter Bram i samarbejde med DR-Sportens tekniker i Korea at få systemet op at køre og få lavet et ISDN-backup system.

IT I VIRKELIGHEDEN

Computerworld IT Job og Computerworld Online sætter i en artikelserie fokus på IT i virkeligheden.

Derude hvor tusinder af IT-folk dagligt tager hånd om systemer, som er med til at holde Danmark kørende, helt uden at de fleste danskere tænker over det. Som regel er det først i det øjeblik, noget pludselig ikke virker, at disse IT-folk får opmærksomhed.

Du finder artiklerne i serien i IT Job i Computerworld og på www.computerworld.dk og www.jobworld.dk.

Hvilket ansvar føler du for, at systemet virker?

? Når jeg får serveret et eller andet på mit bord, kæmper jeg virkelig for at nå derhen, hvor vi skal, også selv om jeg nogle gange må gå ud på områder, som egentlig ikke har noget med mig at gøre. Hvis det er det, der skal til, så gør jeg det. Det dur jo ikke, at journalisterne står i Korea, og der ikke er noget, der virker.

Hvad sker der, hvis systemet går ned?

? Det gør det ikke, vi har også en backup-linie, som vi har testet. Men hvis alt skulle gå galt, så vil det blive svært for radiojournalisterne at arbejde, for de vil ikke kunne sende de interviews og indslag, som ikke er direkte, til TV-Byen. Der vil kun være mulighed for direkte transmittering, for den lyd sendes via en anden linie. Alt i alt betyder det kedeligere radio og et dårligere produkt til lytterne.

Hvordan har du det med, at folk mest lægger mærke til dit arbejde, hvis noget går galt?

? Jeg tager det ikke så tungt, om der sidder 10.000 mennesker derude, der synes, det er fedt, at Peter Bram har fået det til at virke, eller om de ikke tænker over det. Det er mere det, at jeg har fået det til at virke, og jeg ved, at det virker. Det er en fin tilfredsstillelse for mig selv, og det er rigeligt.

Tror du, der er mange, der tænker over, at folk som dig hjælper med til, at signalet når frem?

? Det håber jeg. Ikke ligefrem, at der er mange, men der må da være nogen. Før jeg blev ansat på DR, sad jeg da jeg selv en gang imellem og tænkte over, hvad der mon sker inde bag ved. Men når jeg fortæller folk, hvad jeg laver, er der ikke ret mange, der forstår, hvad det går ud på. I stedet spørger de, om jeg kan hjælpe dem med Word eller Excel, når nu jeg roder med edb.

Hvad er det mest meningsfulde ved dit job?

? Det er at gøre vores kunder glade ? altså de andre afdelinger, der kommer ind til os og bestiller opgaver. Det er meget meningsfuldt, hvis de kommer glade ind ad døren og går glade ud. Egentlig er alt, hvad jeg laver, i sidste ende i lytternes og seernes tjeneste, og det tænker jeg også tit på. For eksempel hver morgen, når jeg ser Euro News. Der har jeg lavet nogle dial-out forbindelser, så vi kan ringe og få telegrammer hjem.

Hvad bliver din næste opgave?

? Det bliver streaming af lyd og billeder fra Roskilde og Midtfyns Festivalerne, og det bliver hårde opgaver, for det foregår i begge tilfælde ude på en mark, hvor der jo ikke lige er et telefonnummer, man kan slutte en ADSL-forbindelse til. I stedet skal vi bruge nogle krypterede forbindelser, som vi laver ved hjælp af VPN (Virtual Private Network, red.) ligesom til Korea.

Interesserer du dig selv for fodbold?

? Ikke en disse, det siger mig ikke noget. Jeg hader faktisk fodbold. DR kunne med ro i sindet sende mig til Korea, hvis det var, for jeg skulle nok kunne fokusere på arbejdsopgaverne, griner Peter Bram.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere