Avatar billede fp48 Praktikant
22. januar 2015 - 11:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udregn placering ud fra værdier i 2 kolonner

Kan nogen hjælpe mig? Jeg har et regneark (Excel 2010, DK-version) til udregning af resultater i golf. Det består af fx 50 rækker og i kolonne A er deltager navn, kolonne B er handicap (værdi med en decimal) og kolonne C dagens score (hele tocifrede værdier).

Nu vil jeg gerne i kolonne D (uden at sortere rækker) have indbyrdes placering af de 50 deltagere angivet, ud fra værdien i kolonne C. Dertil kan anvendes formlen =plads(C?;$C$1:$C$50), men mit problem opstår, hvis to eller flere har samme score (kolonne C), så skal de placeres indbyrdes efter, at det laveste handicap i(kolonne B) giver bedste placering.

Kan nogen hjælpe mig med en løsning, har søgt overalt og ikke fundet noget svar.
Avatar billede madklub Guru
22. januar 2015 - 12:06 #1
Du kan lave en hjælpekolonne, hvor du ganger kolonne C med B.
Avatar billede anedi Ekspert
22. januar 2015 - 13:59 #2
Du kan også lave en hjælpekolonne i kolonne E eksempelvis, hvor du har:
=C1+(1-B1/100)
Og så benytte din egen formel i kolonne D, men på de nye data fra kolonne E.

=plads(C1;$C$1:$C$50)

Vh
Anedi
Avatar billede fp48 Praktikant
22. januar 2015 - 17:01 #3
Hej madklub, ideen er god nok, men giver omvendt rækkefølge. Anedis svar nedenfor virker i rigtig rækkefølge. Tak til jer begge, er ny bruger og skal lige finde mig tilrette.

Jeg har et tillægsspørgsmål, hvordan kan jeg fx med en farve fremhæve de 5 første pladser (1-5)?

MVH
fp48
Avatar billede fp48 Praktikant
22. januar 2015 - 17:36 #4
Hej, har fundet betinget formatering til at fremhæve 1-5.
mvh
fp48
Avatar billede anedi Ekspert
23. januar 2015 - 11:04 #5
Velkommen til eksperten.

Det var godt du fik det løst.

Når dit problem er løst, beder du den eller de personer der har hjulpet dig om at sende et svar, som du kan acceptere.
På den måde afgiver du point.

Giv du bare pointene til madklub her. Det gør du ved at acceptere svaret i #1.

Vh
Anedi