Avatar billede ole_viller Mester
14. februar 2015 - 18:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Simpel if/hvis-formel giver problemer. Hvorfor ?

Et bestemt ciffer i et tal afgør, om noget er "ok" eller "fejl"
Fire celler i 1. linie:
i A1 står der: 31
i B1 står der: =MID(A1,2,1) / resultatet er selvfølgelig: 1
i C1 står der: 1

Problemet opstår i D1
Hvis der i D1 står: =IF(B1=1,"ok","fejl") bliver resultatet: fejl
Men hvis der i D1 står: =IF(C1=1,"ok","fejl") bliver resultatet: ok

Det kan jeg ikke forstå - B1 og C1 har jo samme værdi. Hvorfor så forskelligt resultat afhængig af formlen i D1?

Er der nogen, som kan hjælpe?

På forhånd tak.

Ole Viller, Randers
Avatar billede friiiiis Novice
14. februar 2015 - 18:52 #1
Det er fordi din Formel i D1 kigger på formlen i B1 og ikke på resultatet af formlen - C1 er et tal så her er der ingen problemer

Du skal kigge på noget med formateringen af resultat i celle B1. Jeg kigger på det om ca 1 time fra nu...
Avatar billede ole_viller Mester
14. februar 2015 - 19:04 #2
Hej friiiiis

Dejligt med respons.
Der burde slet ikke være nogle "mellem-regninger".
Formlen i D1 skal bare være: =IF(MID(A1,2,1)=1,"ok","fejl")
- men det giver desværre samme resultat.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede natkatten Mester
14. februar 2015 - 19:06 #3
MID arbejder som standard med tekststrenge, også selv om A1 helt åbenlyst er et tal.

Så resultatet af MID-funktionen er teksten 1 og ikke tallet 1.

Hvis du ønsker, at få udtrækket af MID-formlen som et tal, så kan du f.eks. gange med 1 som vist her:

=MID(A1,2,1)*1

Dette er en klassisk kilde til fejl, idet f.eks. opslagsfunktioner som HLOOKUP og INDEX+MATCH også skelner mellem tekst og tal.

Du kan også få "ok" ved at sætte 1 i anførselstegn som her:

=IF(B1="1","ok","fejl")
Avatar billede ole_viller Mester
14. februar 2015 - 19:39 #4
Hej friiiiis

Men det her virker:
i A2 står der: 1
i B2 står der: 2
i C2 står der: =IF(SUM(A2:B2)=3,"ok","fejl") / resultat: "ok"

Denne if/hvis-formel "regner rigtigt" . . . .

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede natkatten Mester
14. februar 2015 - 19:49 #5
SUM arbejder i sagens natur med tal .. Som jeg skrev arbejder MID som standard med tekst. Du kan se det ved, at "tal" venstrestilles. Og SUM vil heller ikke "regne rigtigt" med tekststrenge. Prøv at lave tekstudtræk af tal vha. RIGHT, LEFT eller MID og prøv så at summere disse vha. SUM.