Avatar billede malin_johnsso2 Nybegynder
21. april 2015 - 12:34 Der er 2 kommentarer

Flytte rækker fra rådata til et andet ark

Hej,

Jeg er totalt ny i VBA, men vil gerne lære :) Jeg har et ark1 med "rådata". Rådataen skal klippes og indsættes i ark2 ("salg"), hvis et kriterie er opfyldt:

Der er en rækker værdier i A1:A10 i ark2, f.eks. tallet 2000. Hvis værdien 2000 er at finde i ark1, så skal denne række klippes ud fra ark1 og indsættes i ark2 i række 10. Jeg har fået min makro til at virke ved at referere til absolutte tal, men jeg kan ikke få makroen til at slå op i range A1:A10 i et ark. Desuden har jeg kun fået min makro til at virke ved at "kopiere" fra ark1 til ark2 frem for cut&paste. Min kode er nedenfor (I må ikke grine!).

Jeg er meget taknemmelig, hvis der er noget, der vil hjælpe :)

Public Sub Fordele data()

Dim Tabel(1 To 1000, 1 To 7) As Variant
Dim i As Integer, j As Integer, k As Integer

Application.ScreenUpdating = False

  k = 1
  For i = 1 To 1000

ThisWorkbook.Sheets("Rådata").Activate

' Nedenfor vil jeg have at, at man ikke kun kigger på "2053, 2312 og 2081", men kigger på de værdier der ligger i ark2 i range A1:A10.

If ThisWorkbook.Sheets("Rådata").Cells(i, 1).Value = "2053" Or _
ThisWorkbook.Sheets("Rådata").Cells(i, 1).Value = "2312" Or _
ThisWorkbook.Sheets("Rådata").Cells(i, 1).Value = "2081" Then

            For j = 1 To 7
            Tabel(k, j) = Cells(i, j).Value
            Next j
            k = k + 1
            End If

            Next i

            For k = 1 To 1000
            For j = 1 To 7

' Nedenfor bliver data kopieret ind i ark2 ("salg"), men jeg vil have, at det klippes ud og indsættes, så kildedataen i ark1 er væk

ThisWorkbook.Sheets("Salg").Range("A10").Cells(k, j).Value = Tabel(k, j)

            Next j
            Next k

        ThisWorkbook.Sheets("JP Salg").Activate
        Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
21. april 2015 - 23:31 #1
Du skriver at du har data i cellene A1:A10, og du vil have tallene skrevet ind i række 10. For at undgå overskrivning har jeg lavet makroen så den skriver data i række 15 begybdende i kolonne 1. Du kan selv rette til, eller fortælle hvordan data skal skrives. Min makro ser således ud:

Sub FordelData()
x = 1
Dim c, DataRange As Range
Set DataRange = Sheets("Rådata").Range("A1:G100")
For Each c In DataRange
If Worksheets.Application.CountIf(Sheets("Sheet2").Range("A1:A10"), c.Value) <> 0 Then
Cells(15, x) = c.Value
c.ClearContents
x = x + 1
End If
Next
End Sub
Avatar billede natkatten Mester
22. april 2015 - 08:06 #2
Jeg ville benytte avanceret filter. Det er hurtigere og lettere. Grundlæggende er koden som vist her:

Sub FiltrerData()
'Benyt avanceret filter ud fra værdien i AA2 og overfør
'fundne værdier til arket Salg
Sheets("Salg").Activate
Sheets("Rådata").Range("A1:Z5000").AdvancedFilter Action:=xlFilterCopy _
, CriteriaRange:=Sheets("Rådata").Range("AA1:AA2"), CopyToRange:= _
Sheets("Salg").Range("A10:Z10"), Unique:=False
End Sub

Se også dette uploadede eksempel:
http://gratisupload.dk/f/8rbgfxumfr/