Avatar billede LouiseHib Nybegynder
31. maj 2015 - 22:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Der er noget galt med min if-kommand :/

Hej Eksperten.

Jeg prøver at sætte mig ind i Excel og er gået i stå ved en simpel if-kommando.

Kommandoen ser således ud:

=IF(B4="ABE";=SUM(B8*100/(1,5*B3+B7+B8)))

Når jeg klikker enter, siger Excel, at "The formula you typed contains an error".

Sum-kommanden virker i sig sig selv, men når jeg tager if-kommanden med (Min sum skal beregnes når B4-feltet er lig "ABE" fejler den.

Jeg er sikker på, det er en simpel ting, men nu har jeg brugt 1 time på at stirre mig blind :(
Avatar billede kim1a Ekspert
31. maj 2015 - 22:36 #1
Du skal ikke have lig med i din formel anden gang. Samtidig har du intet argument for "falsk", altså når der ikke står ABE i B4.

Hvis du trukker på fx knappen til vestre for der hvor din celleværdi skrives kan du se syntaksen på din formel.
Avatar billede store-morten Ekspert
31. maj 2015 - 22:40 #2
Slet = tegn foran SUM
Avatar billede store-morten Ekspert
31. maj 2015 - 22:42 #3
Og hvis cellen skal være "tom" hvis der ikke står ABE

=IF(B4="ABE";SUM(B8*100/(1,5*B3+B7+B8));"")
Avatar billede LouiseHib Nybegynder
31. maj 2015 - 22:53 #4
Tak! Hvordan lukker jeg spørgsmålet og giver point?
01. juni 2015 - 08:38 #5
Og fjern SUM()-funktionen, når der ikke er noget, der skal summeres:
=IF(B4="ABE";B8*100/(1,5*B3+B7+B8);"")
Avatar billede kim1a Ekspert
01. juni 2015 - 09:49 #6
For at give point skal en sende et svar - fremfor bare en kommentar.

Så store-morten bør sende et svar.
Avatar billede LouiseHib Nybegynder
11. juni 2015 - 13:46 #7
Sikke da et omstændigt system, man skal bede folk lave svar, fordi de kun har lavet kommentarer? Ok, men så lav svar :)
Avatar billede store-morten Ekspert
11. juni 2015 - 15:57 #8
Du får da et 'Svar' :-)
Avatar billede LouiseHib Nybegynder
11. juni 2015 - 16:47 #9
Many thanks :)