Avatar billede LouiseHib Nybegynder
31. maj 2015 - 23:06 Der er 4 kommentarer

Hvordan strukturerer jeg bedst dette problem i Excel?

Hej Eksperten.

Jeg sidder og roder med Excel.

I en celle (B4) har jeg 5 valgmuligheder (Rotte, Mus, Abe, Edderkop, Flue).

Og i en anden celle (B5) har jeg (Afrika, Asien, Europa, Nordamerika, Sydamerika).

Nu vil jeg gerne, i en ny celle, lave en forskellig udregning for alle kombinationer. F.eks. hvis B4=Rotte og B5=Afrika, skal min celle udregne 7200/196.

På samme måde skal der være nye actions for "Rotte og Asien", "Mus og Afrika osv.

Jeg har lavet del 1 her:
=IF(B4="Rotte";IF(B5="Afrika";SUM(7200/196)))

Hvordan sætter jeg næste del på? Har prøvet denne, for "Rotte" og "Asien", men den melder fejl.

=IF(B4="Rotte";IF(B5="Afrika";SUM(7200/196)));IF(B4="Rotte";IF(B5="Asien";SUM(8400/196)))

Dvs den får ikke sat det ordentligt sammen, hvad er proceduren?

Og kan jeg strukturere det på en smartere måde?

PS. Eksemplet med dyr, lande og udregninger giver ingen mening, men jeg øver mig også bare :)
01. juni 2015 - 08:36 #1
Er der nogen direkte sammenhæng mellem valget i dropdown og værdierne i formlen?

Er f.eks. 196 fra formlen knyttet sammen med Rotte, og 7200 med Afrika?

Hvad skal du med SUM()-funktionen? Der er jo ikke noget, der summeres.:
=IF(B4="Rotte";IF(B5="Afrika";SUM(7200/196)));IF(B4="Rotte";IF(B5="Asien";SUM(8400/196)))

=IF(B4="Rotte";IF(B5="Afrika";7200/196));IF(B4="Rotte";IF(B5="Asien";8400/196))
01. juni 2015 - 08:48 #2
Du mangler parametre i dine IF()-sætninger. Der skal være 3 parametre i hver IF() - betingelsen, hvis SAND, hvis FALSK.

De manglende er tilføjet her (tilføj selv evt. værdier):

=IF(B4="Rotte";IF(B5="Afrika";7200/196;IF(B5="Asien";8400/196;""));"")
Avatar billede finb Ekspert
01. juni 2015 - 12:44 #3
Hvis Rotte altid er 7200, osv. for alle dyr
og
Afrika altid er 196, osv. for alle lande, så

kunne du også have tallene i kolonne A for: Rotte, Mus, Abe, Edderkop, Flue
Og tallene i Række 1 for: Afrika, Asien, Europa, Nordamerika, Sydamerika

Så trækker du formlen nedad og henad:
=$A2/B$1
Dollar-tegnet "låser" kolonnen hhv. rækken.
03. juni 2015 - 14:36 #4
Det er lidt lettere at hjælpe dig, hvis du selv deltager i tråden!!!