Avatar billede LouiseHib Nybegynder
11. juni 2015 - 13:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er galt med denne vlookup?

Jeg har lavet et meget simpelt regneark med 12 måneder

http://i.imgur.com/xeiQeSx.png

Nu vil jeg gerne have min vlookup i felt B45 og den er som følger: =VLOOKUP(A45;A31:B42;2)

Men når jeg indtaster månederne i A45, kommer der helt random numre eller et N/A.

Hvad er fejlen? Noget med tekst eller?
11. juni 2015 - 14:00 #1
Sorter data i A31:B42 i stigende orden. Så kan du benytte opslagsfunktionen.
11. juni 2015 - 14:03 #2
=VLOOKUP(A45;A31:B42;2;0)
eller
=VLOOKUP(A45;A31:B42;2;FALSE)

skulle også kunne gøre det.
Avatar billede natkatten Mester
11. juni 2015 - 14:10 #3
Eller lær at bruge INDEX+MATCH som både kan det, som VLOOKUP kan gøre + meget mere (f.eks. slå op fra højre til venstre):

=INDEX(B31:B42;MATCH(A45;A31:A42;0))
11. juni 2015 - 14:13 #4
... og det kunne sikkert også kombineres med en masse andre - i denne sammenhæng - overflødige funktioner!
Avatar billede LouiseHib Nybegynder
11. juni 2015 - 14:38 #5
Hej erikjuul

Med stigende orden antager jeg, du mener:

April
August
December

osv.

Hvorfor er det nødvendigt. Jeg har netop set denne sekvens på Youtube (https://youtu.be/-hJxIMBbmZY?t=4m12s), hvor han heller ikke rangerer data (hans boomerang-navne) i stigende orden?

Dine to "=VLOOKUP(A45;A31:B42;2;0)
eller
=VLOOKUP(A45;A31:B42;2;FALSE)"

virker desværre ikke. Det er dem, jeg har forsøgt mig med :(
Avatar billede LouiseHib Nybegynder
11. juni 2015 - 14:39 #6
Hej natkatten.

Yeah, jeg kan helt sikkert bruge nogle mere avancere kommandoer, men vil gerne lige have de mest simple til at virke først :)
Avatar billede LouiseHib Nybegynder
11. juni 2015 - 14:41 #7
Undskyld, erikjuul.

Det virker med 0 eller FALSE. Hvordan kan det være? Jeg tror ikke, jeg forstår den bagvedliggende logik :)
11. juni 2015 - 15:01 #8
Med et 0 eller FALSE som sidste parameter findes kun helt identiske forekomster - med 1 eller TRUE i stedet findes nærmeste højere værdi, og det forudsætter at data er sorteret.

Det giver mere mening, når der søges i tal, end det gør med månedsnavne.