Avatar billede Josephine123 Juniormester
23. september 2015 - 13:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Makro til at opdatrere automatisk

Hej :)

Jeg sidder med nogle regneark, som jeg har samlet i en tabel og i en graf, men jeg ønsker at de skal opdatres automatisk. Jeg har to tabeller: en der går fra år til dato (1. januar 2015-nu)og en der går en måned tilbage. Kan disse opdatreres automatisk ved hjælp af en makro efter der er blevet sat nye tal ind i regnearket, sådan at excel selv finder ud af at gå en måned tilbage og et år tilbage ?

Jeg håber at i kan/vil hjælpe mig
23. september 2015 - 13:46 #1
Lidt svært at hjælpe uden at vide, hvordan dine tabeller er sat op.

Kan du prøve at beskrive step for step, hvad du ville gøre, hvis du skulle gøre det manuelt?
Avatar billede Josephine123 Juniormester
23. september 2015 - 14:52 #2
Lige nu sidder jeg manuelt og går en måned tilbage.
F.eks.
I dag ville jeg gå tilbage til d. 23.08.2015. Så ville jeg notere cellens navn (T2336) og skrive det ind i min formel =IFERROR(AVERAGE('Total tid'!T2336:T5006);"0").

Det jeg gerne vil undgå er at skulle skrive cellensnavn mauelt i min formel, men at excel selv finder ud af at gå en måned tilbage og selv sætte cellensnavn ind.

Jeg håber at det var nogenlunde forståeligt...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. september 2015 - 15:20 #3
Denne her

=IFERROR(AVERAGE(OFFSET(B69;;;-31));0)

Udregner gennemsnittet af tal I B39:B69 (31 tal).

Er det noget I den retning du mener?
Avatar billede Josephine123 Juniormester
23. september 2015 - 16:00 #4
Nej, for der kan godt være flere linjer fra en dag, så den skal tage udfra den dato som er skrevet i cellen, så man kan ikke bare sige -31. Jeg har f.eks. 5 linjer hver der står 21-09-2015.

Den skal gå ind og finde datoen og udfra datoen finde cellens navn for derefter at sætte cellens navn ind formelen

Jeg ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre, men jeg krydser virkelig fingre for at det kan komme til at fungere...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. september 2015 - 16:34 #5
Men hvor langt tilbage?

Hvis dags dato er for eksempel 30-9 skal den så gå tilbage til 30-8 eller til 31-8.

Hvor har du dine datoer og hvor dine data der skal beregnes gennemsnit af?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. september 2015 - 17:16 #6
Måske sådan:

=AVERAGE(OFFSET(B75;;;-(CELL("row";B75)-MATCH(EDATE(A75;-1);$A$1:$A$1000;0)+1)))

hvor A1:A1000 indeholder datoer, B1:B100 tal der danner grundlag for gennemsnitsberegning og B75 tal for slutdato.
Avatar billede Josephine123 Juniormester
24. september 2015 - 08:46 #7
Hvis dags dato er d. 30.09 må den meget gerne gå tilbage til den 31.08 (hvis det altså kan lade sig gøre ellers går det nok at den kun går tilbage til d.30.08). Men er dags dato er d. 24.09 skal den gå tilbage til d. 24.08.

Jeg har alle mine datoer i celle B og de tal som danner grundlag for gennemsnitberegningen stå i række T
Avatar billede Josephine123 Juniormester
24. september 2015 - 08:58 #8
Kan man evt lave det som en makro, så man skriver dags dato ind en en bestemt celle også finder den selv ud af at gå en måned tilbage ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. september 2015 - 10:40 #9
Det kan man sikkert, men det kan jeg ikke hjælpe dig med.
I øvrigt forstår jeg ikke, hvorfor en makro skulle være bedre end en formelløsning.
Avatar billede Josephine123 Juniormester
24. september 2015 - 10:46 #10
Men kan du hjælpe mig med en formelle løsning så ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. september 2015 - 11:02 #11
Det var faktisk det jeg prøvede I #6.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. september 2015 - 11:38 #12
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. september 2015 - 10:07 #13
Havde håbet på bare et lillebitte pip om, om det i #12 kunne bruges, men det er måske for meget at forvente?
Avatar billede Josephine123 Juniormester
28. september 2015 - 10:44 #14
UNDSKYLD jeg havde ikke set dit svar! Så det er ikke fordi jeg har ignoreret dig. Men jo det er PRÆCIS det jeg eftersøger :) Tusind tak for at du gider tage dig tid til at hjælpe mig.

Det er føste gang jeg bruger denne side, så gider du hurtigt forklare mig hvordan jeg giver dig nogle point og lukker tråden ? :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. september 2015 - 14:13 #15
Du accepterer bare dette svar.

Se:

http://www.eksperten.dk/faq