Avatar billede quarkb Nybegynder
29. oktober 2015 - 21:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

SQL sikkerhed

Jeg har et site som er ændret fra MS access database til MS SQL, men jeg oplever at nogle af felterne i database er blevet hacked. Det er felter med typen nvarchar(MAX) er har været ramt. Hvad har jeg overset?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2015 - 01:52 #1
Forventer du at nogen kan finde problemet udfra deb beskrivelse?
Avatar billede quarkb Nybegynder
30. oktober 2015 - 10:43 #2
Nej ikke direkte, men måske om det er min kode eller SQL opsætning der er problemet

Nedenstående lidt kode:

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open Application( "SQLPath" )

sql = "SELECT * FROM [MainPages] WHERE Afdeling = '" & afd & "'"

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open sql, conn, 3,3

if rs.bof or rs.eof then
Response.write "<b>Under opbygning</b>"
else

response.write rs.Fields("HovedTekst")

rs.Close
set rs = nothing
conn.Close
set conn = nothing
Avatar billede quarkb Nybegynder
30. oktober 2015 - 22:15 #4
keysersoze, den første del af artiklen har jeg fået styr på, men den sidste del med SQL kald har jeg ikke helt fat i, dette er et af mine SQL kald:

find = Request.Form("find")

sql = "SELECT * FROM [Medarbejder] WHERE Navn LIKE '%" & find & "%' OR Afdeling LIKE '%" & find & "%' OR CPR LIKE '%" & find & "%' OR MedarbejderNr LIKE '%" & find & "%' ORDER by Navn"

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open Application( "SQLPath" )

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open sql, conn, 3,3
Avatar billede quarkb Nybegynder
30. oktober 2015 - 22:37 #5
Alle siderne kræver man er logget ind, så som sikkerhed har jeg følgene i toppen af alle mine sider:

if session("loggedinadmin") = false then
Response.Redirect("/admin/default.asp")
end if

I logon siden bliver session("loggedinadmin") sat til true hvis login er valideret og fundet OK.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2015 - 02:37 #6
Den kode er jo ikke paa nogen maade beskyttet mod SQL injection.
Avatar billede quarkb Nybegynder
01. november 2015 - 14:38 #7
Hvordan beskytter jeg så mit SQL kald mod SQL injection?

find = Request.Form("find")

sql = "SELECT * FROM [Medarbejder] WHERE Navn LIKE '%" & find & "%' OR Afdeling LIKE '%" & find & "%' OR CPR LIKE '%" & find & "%' OR MedarbejderNr LIKE '%" & find & "%' ORDER by Navn"

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open Application( "SQLPath" )

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open sql, conn, 3,3
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2015 - 16:14 #8
Bedste loesning er at bruge parameters!
Avatar billede quarkb Nybegynder
01. november 2015 - 17:57 #9
Kan ud evt. komme med et eksempel på hvordan det skal se ud?
Avatar billede keysersoze Guru
01. november 2015 - 21:36 #10
Artiklen viser eksempler på brug med parameters.
Avatar billede quarkb Nybegynder
20. november 2015 - 23:54 #11
Jeg er ved at få en lille smule styr på brug af parameters, jeg har dog lige et enkelt spørgsmål.

hvis jeg ønsker at søge på en del af teksten i et database felt brugte jeg før navn = '" & soegstreng & "'" hvordan håndteres det med parameters?
Avatar billede keysersoze Guru
21. november 2015 - 00:16 #12
Jeg vil gætte på at du benytte LIKE og ikke det du lige skrev - det vil i hvert fald ikke virke efter hensigten. Bortset fra det er der ingen syntaksmæssig forskel i forhold til parameters på at benytte LIKE og =. Fx;

... column LIKE '%' + @query + '%'...
Avatar billede quarkb Nybegynder
21. november 2015 - 00:38 #13
Jeg har fundet denne løsning:  column like ? + '%'", som sådan set er den samme som keysersoze.

Kan du fortælle mig hvad betydning tallene 200, 1 ,50 har?

Cmd.Parameters.Append(Cmd.CreateParameter("@by", 200, 1, 50, Request.Querystring("by")))

PS. jeg her helt ny i brugen af parameter
Avatar billede quarkb Nybegynder
21. november 2015 - 01:01 #14
Jeg har selv fundet en god artikel som dækker mit sidste spørgsmål: http://www.w3schools.com/asp/met_comm_createparameter.asp

Mange tak for din hjælp keysersoze.