Avatar billede Lieberkind72 Praktikant
03. december 2015 - 13:49 Der er 10 kommentarer

forespørgsel

Hej,

Jeg har et problem med en access, hvor jeg prøver at lave en forespørgsel, men mellem 2 tabeller.
Når jeg søger i 1 ad gangen fungerer det fint, men jeg skal bruge data fra begge tabeller samtidig.

forespørgsel sql:

SELECT Data.NUMMER, Data.TRACKANDTRACE, Data.VARENUMMER, Data.BESTILT, Data.LEVERET, lager.Lokation, lager.Modtaget, lager.Udleveret, lager.[Til]
FROM lager, Data
WHERE (((Data.NUMMER)=[forms]![Søg varer på sag]![sag]));

jeg håber i kan hjælpe.

/Jan
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2015 - 13:55 #1
skal man ikke medtage det felt, der er relationen i de to tabeller med i begge (fx Data.NUMMER og lager.NUMMER).
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2015 - 13:56 #2
try using the query designer. Drag both tables into the query. make the JOIN between the two tables. There has to be a field in each table which is related. Then choose the fields you want and finally

put your filter [forms]![Søg varer på sag]![sag] in the criteria field under column Data.NUMMER
Avatar billede Lieberkind72 Praktikant
03. december 2015 - 14:35 #4
Nu har jeg prøvet det Terry skriver, men den vender tilbage med 10 gange resultatet. :-(
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2015 - 15:03 #5
10 gange resultatet!

Your joining on wrong field

Can we see your tables fields, better still canb you send an example?

ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2015 - 15:30 #6
There has to be a field in each of the tables which are related. You use these fields to join on. Otherwise you wont get the required result.

Example:

TblPerson
PersonID
Navn
ByID This field is related to the field ByID in tblBy

tblBy
ByID
Navn
PostNr
Avatar billede Lieberkind72 Praktikant
03. december 2015 - 20:34 #7
Jeg tror jeg må starte forfra...

Jeg vil prøve at forklare hvad jeg skal, så kan det være at der giver mening. :-)

Jeg skal lave lokationsstyring til et lager hvor jeg modtager pakker fra et centrallager. Derfra kommer der data med hvilke varer der i hvilke pakker, de findes ved at varerne er koblet på et track and trace nummer, som er på pakken.

Når jeg modtager pakkerne scanner jeg track and trace nummeret og et lokationsnummer, og sætter dem på en hylde på lageret.

Dernæst vil jeg krydstjekke med data fra leverandør, for at finde ud af hvor pakken skal hen senere. Jeg er her ude efter hvilke varer der er i pakken og pakkens "sag" nummer.

når jeg har scannet pakken oprettter access 1 linje, men det er ikke nok, for der kan godt være mange varer i hver pakke, så derfor tænker jeg at det kan samles i en fælles tabel? Hvor alle varelinjer kan være.

Derudover vil jeg gerne have muligheden for at kunne søge efter en bestemt pakke, så jeg nemt kan finde den igen og evt. kan "se" hvad der er i den, uden at skulle åbne den.

Jeg håber dette kan lade sig gøre.

På forhånd tak.
Avatar billede terry Ekspert
04. december 2015 - 08:23 #8
Your last comment tells us your requirements for a complete system, this is going a long way from your original question.

Are you now saying that the original question is no longer valid and you want to make a whole new system?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. december 2015 - 10:23 #9
her er et forslag. en vare-tabel, en pakke-tabel, og en pakkeindhold, der giver relationerne mellem de to andre tabeller:

VARE
(der er en post pr vare)
id (autonummerering)
navn
nummer
billede

PAKKE
(der er en post pr pakke)
id (autonummerering)
track&trace
lokation
modtaget
udleveret

PAKKEINDHOLD
(der er en post pr vare i pakken)
id (autonummerering)
pakke_id
vare_nummer
vare_antalbestilt
vare_antalleveret

der laves relationer, så
PAKKEINDHOLD(pakke_id) kobles på PAKKE(id)
PAKKEINDHOLD(vare_nummer) kobles på VARE(nummer)

så kan du se, hvor pakker ligger, hvad pakken indeholder (der kan være flere poster pakkeindhold), hvor en given vare ligger (kan være i mange pakker) osv
Avatar billede Lieberkind72 Praktikant
19. maj 2016 - 15:09 #10
Takker