Avatar billede MatrixDK Nybegynder
19. januar 2016 - 15:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel: Allokering af ressourcer - data fra flere ark summeres i hovedark

Jeg ønsker hjælp til at summere en mængde data. Problemet ligger i, at det skal være muligt at tilføje nye opgaver og personer, uden at hele arket nødvendigvis skal forbi en excel-haj.

Mine data befinder sig på 9 separate faneblade, og indeholder følgende informationer:
-Opgave
-Person der er tilknyttet underopgaven
-Antal timer personen arbejder på den enkelte opgave pr. ugenummer

Eksempel:
Peter arbejde 37 timer på underopgave A i uge 1 og 5 timer i uge 2

Jeg ønsker en hurtig måde at summere de 9 faneblade. Jeg har data på 9 forskellige måder, men overordnet er informationerne de samme. Jeg ønsker derfor at stille 9 ens faneblade op, og have 1 faneblad der viser, hvor mange timer den enkelte medarbejder arbejder.

Jeg har vedhæftet et eksempel på, hvordan excelarket kan se ud her:

https://www.dropbox.com/s/yh4cacuc8wgdgx4/Excel%20til%20eksperten.xlsx?dl=0

Har I en god ide til, hvordan arket kan gøres mere pædagogisk? Man kunne måske lave drop-down menuer? Eller pivot-tabeller, der sammenkæder de 9 ark? Et af de nuværende problemer er, at hver gang man indsætter en ny person, skal der flyttes rundt på opsummerings-fanen.
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. januar 2016 - 16:33 #1
Hej MatrixDK

Jeg kan foreslå en"Husmandsløsning" som ikke kræver en Exel.nørd. En opsummering som jeg ofte anvender, når jeg skal opsummere i skemaer.

Jeg ved ikke hvordan dine formler ser ud, men hvis de er som følger:

D8: =sum(D9:D11)    og  D13: =sum(D14:D17)    kan du anvende følgende fremgangsmåde, når du skal tilføje en ny person til opgave A.

Højreklik på tallet 11 i kolonnen længst til venstre, og vælg Indsæt. Du får nu en tom linje, hvor du kan indsætte personen, og formlen i D8 er automatisk blevet rette.

Gør det samme for opgave B.

For at lave en sammentælling af data i kolonne D, fra D8 til eksempelvis D100, eller hvor mange data du vil have på siden
SKAL DU SLETTE FORMATERINGEN "FLET CELLER" for alle celler inden for området D8:D100.  Du har formatering i linje 7, 12 og måske flere.

I celle D6 skrives formel =sum(D8:D100)/2. Jeg dividerer med 2, fordi den samlede sum også indeholder opsummeringerne i celle D8 og D13

God fornøjelse
Avatar billede finb Ekspert
20. januar 2016 - 12:02 #2
Prøv
Konsolidering
Avatar billede Mads32 Ekspert
27. januar 2016 - 20:04 #3
Hej MatrixDK

Du har ikke kommenteret eller besvaret mit forslag. Var forslaget for simpel til at løse dit problem???