Avatar billede bamsen Novice
14. marts 2016 - 13:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering/Rulleliste

Hej!

jeg har 2 faneblad, og på faneblad 2 har jeg rulleliste med 25 navne, og de har hver især eget farve

På faneblad 1 har jeg planlægningsoversigt, hvor jeg sætter navne på vagtplan, og her klikker jeg på rullemenu og vælger navn, det funker. Men jeg vil gerne at det farve jeg har defineret i faneblad 2, også vises på vagtplanen på faneblad 1, kan man det?
Avatar billede jens48 Ekspert
14. marts 2016 - 23:19 #1
Med lidt makro kan det lade sig gøre. Jeg antager at du har de 25 navne stående i cellerne A1:A25 på "Sheet2" og du på "Sheet1" ønsker at indsætte navnene i kolonne F. Så vil den nødvendige makro, som skal indsættes ved at højreklikke på "Sheet1"s faneblad og vælge View Codes for eksempel se således ud:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("F:F")) Is Nothing Then
x = Application.Match(Target, Sheets("Sheet2").Range("A1:A25"))
Target.Interior.Color = Sheets("Sheet2").Cells(x, 1).Interior.Color
End If
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
14. marts 2016 - 23:32 #2
Du får lige en lidt længere makro, så du også kan fjerne farven ved at slette cellens indhold:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("F:F")) Is Nothing Then
If Target = "" Then
Target.Interior.ColorIndex = xlNone
Else
x = Application.Match(Target, Sheets("Sheet2").Range("A1:A25"))
Target.Interior.Color = Sheets("Sheet2").Cells(x, 1).Interior.Color
End If
End Sub
Avatar billede bamsen Novice
15. marts 2016 - 10:23 #3
Tak for det

Den virker på en måde, den tager baggrund farven, men ikke selve tegnfarve, dvs selve ordet er skrevet i f.eks. rødt, det er den jeg vil have med over, ikke baggrund, for på sheed1 er der forskellige baggrundfarver, den skal ikke påvirkes af hvad baggrundfarve der er på sheet2, kan du følge mig?
Avatar billede jens48 Ekspert
16. marts 2016 - 00:08 #4
Så skal du blot rette Interior til Font:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("F:F")) Is Nothing Then
If Target = "" Then
Target.Font.ColorIndex = xlNone
Else
x = Application.Match(Target, Sheets("Sheet2").Range("A1:A25"))
Target.Font.Color = Sheets("Sheet2").Cells(x, 1).Font.Color
End If
End Sub
Avatar billede bamsen Novice
16. marts 2016 - 08:50 #5
Tak

Det har jeg faktisk forsøgt at lege med, ved at ændre til Font, der sker bare ingenting, farven er fortsat sort...
Avatar billede jens48 Ekspert
16. marts 2016 - 09:33 #6
Dette skulle resette farve:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("F:F")) Is Nothing Then
Target.Interior.ColorIndex = xlNone
If Target = "" Then
Target.Font.ColorIndex = xlNone
Else
x = Application.Match(Target, Sheets("Sheet2").Range("A1:A25"))
Target.Font.Color = Sheets("Sheet2").Cells(x, 1).Font.Color
End If
End Sub
Avatar billede bamsen Novice
17. marts 2016 - 09:28 #7
Den løste desværre ikke problemet, teksten er stadig sort, og baggrunden er hvid, men ændrede så ved Target.Interior.ColorIndex = xlNone så der stod Font istedet for Interior, men teksten vises staidg ikke i den farve jeg har defineret inde i Sheet2
Avatar billede jens48 Ekspert
17. marts 2016 - 09:35 #8
Står dine data i området A1:A25? Ellers skal det rettes i makroen
Avatar billede bamsen Novice
17. marts 2016 - 11:27 #9
Det var den, men synes den opfører lidt underlig nu, nu tager de til dels data fra selvsamme ark, og til dels fra andet ark med rulleliste... Kan jeg evt. sende kopien til dig?
Avatar billede jens48 Ekspert
17. marts 2016 - 12:41 #10
Ja send den til kober-soerensen(Snabel-a)post.tele.dk
Avatar billede bamsen Novice
17. marts 2016 - 17:24 #11
Done
Avatar billede bamsen Novice
23. marts 2016 - 11:17 #12
Er lidt i tvivl om mit mail er kommet frem til dig? Bare så jeg ved det :-)

Rigtig god påske
Avatar billede jens48 Ekspert
01. april 2016 - 00:18 #13
Undskyld forsinkelsen.
Jo, jeg har fået mailen, men det var ikke så simpelt, som jeg havde håbet. Og så kom der en påskeferie i et internet-frit område. Jeg kigger på den i weekenden.
Avatar billede jens48 Ekspert
03. april 2016 - 23:20 #14
Er sendt retur, og da du har tilkendegivet at det virker, får du her et svar.
Avatar billede jens48 Ekspert
03. april 2016 - 23:21 #15
Det blev ikke et svar, men det kommer så her