Avatar billede mstitdk Novice
30. maj 2016 - 13:24 Der er 3 kommentarer

Regne gennemsnit ud med dat fra felter

Hej Alle sammen.

Jeg er i gang med at udarbejde et støre excel ark der skal dække alle dage i mdr. og alle 12 mdr. hvor opkald er fordelt ind pr. time, altså 00:00 til
01:00 og 01:00 til 02:00 osv.

For hver dag er der en række der hedder [u]mistet[u/] og [u]fuldført[u/]

Men der er ikke altid dage hvor der er aktivitet eller hvor kontoret er lukket men jeg er også kun intr i gennemsnit de dage hvor telefonen ringer.

så kan man lave en formel der regner gennem snut ud for de celler hvor der indsastet et tal.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
30. maj 2016 - 13:59 #1
Benyt: tæl.hvis(a1:a99;<>)
- giver antal af celler i et område der har en værdi. Brug det tal i din formel for kun at regne på celler med værdi.

tæl.hvis(a1:a99;*) giver antal blanke celler

På engelsk: Count.If(range, criteria)
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
30. maj 2016 - 14:21 #2
supplerer lige med: =ANTAL.BLANKE(a1:a99) for at få antal blanke (ikke anvendte celler)
- tæl.hvis(a1:a99;*) giver celler med mellemrum
Avatar billede natkatten Mester
30. maj 2016 - 20:26 #3
Det er vel MIDDEL.HVIS (eller MIDDEL.HVISER), der skal benyttes for at få gennemsnittet.

Men er problemet, at der står et nul (0) på de tidspunkter, hvor der ikke er aktivitet? MIDDEL laver ikke beregning på tomme celler.

Hvis der er nuller, der ikke skal tages hensyn til, så prøv f.eks. med en formel a la denne:
=MIDDEL.HVIS(A2:A1000;"<>"&0)