Avatar billede BUZZDK72 Juniormester
16. august 2016 - 15:20 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Sammenkæd data fra 2 forskellige Dropdownmenuer i Excel.

Hej Eksperter

Jeg har to forskellige dropdownmenuer i et Excel Regneark jeg gerne vil have til at fungerer sammen, nogen for slag ???

Dropdown 1 indeholder Afdelinger i firmaet eksempel København, Odense o.s.v.

Dropdown 2 indeholder Navne på Ansvarlige i de pågældende ovenstående.

Når jeg vælger f.eks. København i dropdown 1, skal regnearket automatisk vælge den korrekte ansvarlige fra dropdown 2 nogen der kan hjælpe ???

På forhånd tak :-)
Avatar billede anedi Ekspert
16. august 2016 - 15:34 #1
Hvis der kun er en ansvarlig for hver afdeling er det ikke nødvendigt at lave en dropdown-liste2. I så tilfælde ville jeg lave et lopslag ved siden af dropdown1.
=lopslag(Dropdown1;A1:B5;2;falsk) - forudsat, at du har en liste over afdelinger og ansvarlige i A1:B5.

Du kan finde inspirtation til afhængige dropdown lister her, hvis det er: http://www.contextures.com/xlDataVal02.html

Vh
Anedi
Avatar billede BUZZDK72 Juniormester
16. august 2016 - 22:24 #2
Hej Anedi

Tak for dit indlæg, jeg har nok ikke forklaret mig godt nok og prøver lige igen.

Jeg har en dropdownliste 1 med afdelinger København, Odense, Slagelse o.s.v.
når jeg vælger en af disse afdelinger, skal Excel automatisk i en anden dropdownliste 2 hvor alle de ansvarlige personers navne står, ( og der er kun en pr. afdeling ) vælges.

Altså København > Lise Jensen - Odense > Hanne Nielsen -  Slagelse - Bo Larsen osv.

Håber det giver mening.
Avatar billede anedi Ekspert
17. august 2016 - 10:12 #3
Jeg tror ikke du kommer uden om VBA, hvis der skal være en dropdown liste med alle de ansvarlige samtidig med at cellen skal opdateres automatisk, hvis der ændres i dropdown listen med afdelinger. Her kan jeg ikke hjælpe dig desværre.

Jeg vil stadig foreslå dig, at du blot laver en dropdown liste med afdelinger i celle A1 eksempelvis og i B1 har en opslagsfunktion, der automatisk giver dig navnet på den ansvarlige.

Vh
Anedi
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2016 - 14:27 #4
Rem =========
Rem Version 1
Rem =========
Public Sub afdelingAnsvarlig()
    houseKeeping
End Sub
Private Sub houseKeeping()
Rem Oprydning i bestående
    With ComboBox1
        If .ListCount > 0 Then
            For x = 0 To .ListCount - 1
                .RemoveItem 0
            Next x
        End If
    End With

    With Me.ComboBox2
        If .ListCount > 0 Then
            For x = 0 To .ListCount - 1
                .RemoveItem 0
            Next x
        End If
    End With

Rem Indsæt værdier (midlertidig - skal nok ændres)
    ComboBox1.AddItem "København"
    ComboBox1.AddItem "Odense"
    ComboBox1.AddItem "Slagelse"

    ComboBox2.AddItem "Lise Jensen"
    ComboBox2.AddItem "Hanne Nielsen"
    ComboBox2.AddItem "Bo Larsen"
End Sub
Private Sub ComboBox1_Change()
Dim ix As Integer
    ix = ComboBox1.ListIndex

    ComboBox2.ListIndex = ix
End Sub
Private Sub ComboBox2_Change()
Dim ix As Integer
    ix = ComboBox2.ListIndex

    ComboBox1.ListIndex = ix
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2016 - 14:31 #5
VBA-kode indsættes under et ark og kan aktiveres med Alt+F8
Dette kan evt. ændres..
Avatar billede BUZZDK72 Juniormester
20. august 2016 - 18:12 #6
Tak for jeres forslag :-)

Jeg har forsøgt med supertekst forslaget, men kan ikke på det til at virker :-(

Kan jeg få dig til at lave et excel ark med koden som virker, og lægge den et sted som jeg kan downloade den fra - på forhånd tak :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
20. august 2016 - 18:31 #7
#6
Vender tilbage..
Avatar billede supertekst Ekspert
20. august 2016 - 23:58 #8
Hvis du anvender "Kontakt" på www.supertekst-it.dk - sender jeg en kopi af filen.
Avatar billede BUZZDK72 Juniormester
08. september 2016 - 19:25 #9
Tusind tak for hjælpen Supertekst det var løsningen :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
08. september 2016 - 20:23 #10
Selv tak en fornøjelse