Avatar billede JP9 Juniormester
18. august 2016 - 13:09 Der er 10 kommentarer

Tæl hver anden celle hvis værdien er lig 0 eller negativ.

Hej Eksperter

Jeg har lidt svært ved at finde en formel som kan løse ovenstående.

Opgave:

Jeg har en række værdier stående fra kolonne O til kolonne AT, jeg vil gerne have Excel til at tælle hver anden celle i hver række som er lig 0 eller mindre.

Har forsøgt mig lidt med at oversætte nogle engelske forslag, men kan ikke få det til at virke. :-/

Håber I kan komme med lidt indspark.

På forhånd tak for jeres hjælp.
Avatar billede ebea Ekspert
18. august 2016 - 14:02 #1
Du kan bruge denne Formel, og så selv tilret det antal rækker der skal dækkes.
Husk at det er en Array formel, som skal indsættes ved hjælp af Ctrl-Shift + Enter
{=SUM(HVIS(REST(RÆKKER($O$1:$AT$500);2)=0;$O$1:$AT$500;0))}
Avatar billede JP9 Juniormester
18. august 2016 - 14:28 #2
Hej ebea

Jeg fandt den samme formel på engelsk, jeg kan desværre ikke få den til at virke.

Jeg har tilrettet formlen, så den kun ser på en række:
=SUM(HVIS(REST(RÆKKER($O$2:$AT$2);2)=0;$O$2:$AT$2;0))
*har husket at indsætte den men ctrl+shift+enter

Er lidt bange for at jeg ikke kan gennemskue hvad formelen gør eller også ved jeg desværre ikke hvad der er galt.
Avatar billede ebea Ekspert
18. august 2016 - 14:42 #3
Nu fik jeg skrevet en Sum formel, men du ville jo tælle efter kriteriet <=0  :-)
Prøv med denne i stedet
{=TÆL.HVIS(HVIS(REST(KOLONNER($O$1:$AT$1<=0);2)<=0;$O$1:$AT$1);0)}
Avatar billede JP9 Juniormester
18. august 2016 - 15:50 #4
Hej ebea

Tak for dit nye forsøg, desværre er der stadigt noget i formelen der driller.

Jeg kan godt få et tal ud af formelen, desværre er det ikke korrekt. Har prøvet mig lidt frem, desværre uden held.

Kan du teste om den gør det rigtigt hos dig, har teste i flere ark med forskelligt antal kolonner.
Avatar billede ebea Ekspert
18. august 2016 - 16:07 #5
Ja, her hvor jeg har prøvet, er optællingen korrekt nok. Har lavet en opstilling fra Kolonne O til Kolonne AT
Avatar billede JP9 Juniormester
19. august 2016 - 07:55 #6
Hej Ebea

Jeg har nu prøvet mig frem og får flg. resultat den tæller alle celler, det vil sige at den tager ikke kun hver anden celle som ønsket.
Formelen kan jeg ikke få til at arbejde med negative tal, den tæller "kun" celler hvor værdien er nul. Til gengæld tæller den alle celler hvor værdien er nul i alle kolonner.

Tænker at VBA måske er en bedre løsning.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. august 2016 - 08:32 #7
Hvad med denne her:

=SUMPRODUKT((INDEKS($O1:$AT1;;)<=0)*(REST(KOLONNE($O1:$AT1);2)=0))
Avatar billede JP9 Juniormester
19. august 2016 - 08:50 #8
Hej xl-Enthusiast

Den virker! :-)

Den starter med at tælle i kolonne P og derfra hver anden, er lidt i tvivl om hvor præcist i formelen du definere startpunktet?
Avatar billede ebea Ekspert
19. august 2016 - 09:04 #9
Jeg ved ikke hvorfor du ikke kan få #3 til at tælle. Når jeg tester den, tæller den korrekt, 0 og derunder, og tæller ikke tomme celler.
Har du tomme celler, tælles disse også med i forslag #7
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. august 2016 - 10:07 #10
Der to betingelser:

1)  (INDEKS($O1:$AT1;;)<=0)
2)  (REST(KOLONNE($O1:$AT1);2)=0)

1) giver et array med SAND/FALSK værdier afhængig af om O1:AT1 er mindre end eller lig med nul, eller større end nul.

2)= giver følgende array:
{FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND;FALSK;SAND}
Den første FALSK fremkommer fordi =(REST(KOLONNE($O1);2)=0)
= REST(15;2)=0 --> 1=0 --> FALSK

Når 1) og 2) ganges sammen virker det på samme måde som en OG-funktion, det vil sige, der returneres 1 når begge betingelser er opfyldt og nul ellers. Når disse 1 og 0-værdier indsættes i SUMPRODUKT-funktionen fås antallet af 1-værdier = antallet af celler der opfylder dine kriterier..