Avatar billede Josephine123 Juniormester
22. august 2016 - 13:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lås celler i excel 2016

Hej,

Jeg har oprettet en tabel i excel, så hver gang man tilføjer en ny linje, så tilføjes formlerne automatisk til den tilføjede linje. Jeg har nu et ønske om at låse de celler, hvor formlerne står så man ikke kan ændre formlerne. Mit problem er så snart jeg låser cellerne kan jeg ikke tilføje nye linjer.
Ved I om man kan låse cellerne, men stadig have mulighed for at tilføje nye linjer som indeholder formler ? De nye celler med formler skal selvfølgelig også være låst, så de ikke kan ændres.

På forhånd tak.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. august 2016 - 13:39 #1
Hej, Josephine.

  Jeg mener ikke det kan lade sig gøre, idet arbejdsgangen jo netop er at låse cellerne i arket, for til sidst at beskytte arket.

De bedste hilsner
Avatar billede Josephine123 Juniormester
22. august 2016 - 14:17 #2
Hej,
Ved du om der findes en måde, hvor man måske ikke bruger kommandoen "LÅS", men at andre brugere ikke kan ændre i formlerne ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. august 2016 - 15:16 #3
Desværre, ikke jeg kender til.
Avatar billede excelent Ekspert
22. august 2016 - 15:52 #4
Højre klik på arkfanen
Vælg Vis programkode
Indsæt følgende kode

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Target.Column >= 4 Then Cells(Target.Row + 1, 1).Select
End Sub

I eks. er der formler i kolonne D så når du når til denne kolonne
springer markør til næste linie i kolonne A

Kan tilrettes dine forhold
Avatar billede Josephine123 Juniormester
23. august 2016 - 08:06 #5
Hej,

Det er præcis en sådan løsning jeg leder efter, men mine evner rækker ikke til at kunne lave den ændring jeg ønsker. Kan du få den til at springe B, C og D over ? Og derefter gå til kolonne F ? Så den ikke springer ned på næste linje.

På forhånd tak.
Avatar billede excelent Ekspert
23. august 2016 - 15:20 #6
prøv :

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Target.Column >= 2 And Target.Column <= 4 Then Cells(Target.Row, "F").Select
End Sub
Avatar billede Josephine123 Juniormester
23. august 2016 - 19:01 #7
Tusind tak! Det virker :)