Avatar billede TobyM Praktikant
07. september 2016 - 13:12 Der er 11 kommentarer

Kundeanalyse: Hvordan kan jeg bedst identificere antallet af køb fra én kunde i et datasæt

Hej

Jeg har et problem med at identificere hvor mange gange en kunde kommer igen i mit datasæt.

Jeg identificerer nye kunder ved at tælle hvor mange gange deres email og tlf fremkommer. Men nogle kunder har tendens til at skifte email - men beholde samme tlf nummer. Så jeg håber på at kunne lave en ny kolonne der "identificerer" kunder - selv om de skifter tlf eller email.

Dette kunne være en unik værdi der hver gang en email ELLER tlf fremgår i samme række.

Jeg kan sende eksempel på datasæt, hvis nødvendigt.
Avatar billede TobyM Praktikant
07. september 2016 - 13:15 #1
Det skal understreges at der også er tilfælde af kunde som skifter tlf, men beholder samme email.  :-)
Avatar billede ebea Ekspert
07. september 2016 - 13:21 #2
Det er lidt svært at se, hvordan der skal tælles, uden at kende din opstilling (datasæt), og hvordan det hænger smmen i det Ark du bruger.
Så bedst, er altid at uploade et eks. så der kan ses hvordan det er "stykket sammen".
Avatar billede TobyM Praktikant
07. september 2016 - 13:30 #3
Jeg synes ikke jeg kan se en mulighed for at uploade et excel ark? :-) Det ser ud til at blive noget rod hvis jeg copy/paster.
Avatar billede TobyM Praktikant
07. september 2016 - 13:40 #4
ORDER_ID    ORDER_DATE    ORDER_TOTAL    CUSTOMER_COUNTRY    CUSTOMER_PHONE    CUSTOMER_EMAIL    Number of order based on phone number    Number of order based on email
37080    01-02-2016 09:17    766,51    SE    7631    doga@spray.se    3    3
37082    01-02-2016 09:57    624,11    SE    7685    osabilar@hotmail.com    1    1
37094    01-02-2016 12:05    408,95    SE    7367    w5@hotmail.com    3    1
37096    01-02-2016 12:08    148    SE    7082    n@rtpk.org    2    2
37108    01-02-2016 14:17    148    SE    7035    a.eriksson@blixtmail.se    1    1
37115    01-02-2016 15:07    456    SE    7631    doga@spray.se    3    3
37123    01-02-2016 16:36    478    SE    7397    rik.green@outlook.com    3    3
37138    01-02-2016 18:53    399    SE    7082    n@rtpk.org    2    2
37149    01-02-2016 20:18    148    SE    7397    rik.green@outlook.com    3    3
37152    01-02-2016 20:26    468    SE    7092    ric.kristiansson@ragnsells.com    1    1
37159    01-02-2016 21:06    423    SE    7367    ie.wide@telia.com    3    1
37169    01-02-2016 21:56    248    SE    7085    doga@spray.se    1    3
37205    02-02-2016 12:35    1255,38    SE    7037    inlagsbil.se    1    1
37209    02-02-2016 13:18    148    SE    7027    l.elfving@cgi.com    1    1
37254    02-02-2016 22:40    423    SE    7331    se.Albin@hotmail.com    1    1
37261    03-02-2016 09:00    1115,18    SE    7077    r.dusinovic@brstockholm.se    2    1
37270    03-02-2016 11:03    399    SE    7057    ouzi@gmail.com    1    1
37271    03-02-2016 12:01    148    SE    7397    rik.green@outlook.com    3    3
37279    03-02-2016 14:08    399    SE    7332    doga@spray.se6    1    1
37292    03-02-2016 18:02    468    SE    7077    pa.andersson@hotmail.com    2    1
37327    03-02-2016 22:21    399    SE    7367    obsson.jonny@telia.com    3    1
37361    04-02-2016 16:08    482,5    SE    7353    ia_orfanopoulou@hotmail.com    1    1
37370    04-02-2016 17:44    261    SE    7051    gan@icloud.com    1    1
37370    05-02-2016 17:44    262    SE    7631    rftg@tedt.com    3    1
Avatar billede kim1a Ekspert
07. september 2016 - 14:05 #5
Upload kunne foregå via dropbox eller gupl.dk, men jeg tror vi forstår dit datasæt.

Hvis du ikke har anden data, så vil jeg mene at en simpel maks af de to sidste kolonner vil gøre tricket. Hvis en kunde skifter begge dele kan jeg ikke se hvordan du ellers vil kende infoen.

Alt efter hvor omfattende din data er kunne en pivot også være interessant for dig.
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
07. september 2016 - 14:06 #6
Jeg vil klart anbefale, at du giver kunderne et unikt ID, som ikke afhænger af hverken telefonnummer eller e-mailadresse. Det kunne f.eks. være kundens CVR-nummer eller et løbenummer i en serie, du selv opretter og kontrollerer.

Når du har et unikt ID med i din liste, kan du tælle mere præcist med formelfunktionen TÆL.HVIS.
Avatar billede TobyM Praktikant
07. september 2016 - 14:19 #7
Det er netop det unikke ID jeg skal have hælpe til at lave vha en formel.

Så hver gang en given email adresse eller tlf nummer fremkommer i en række, vil formlen automatisk give kunden et unikt ID.

I kan se eksemplet her: https://we.tl/eJ2b0Zze5U

Jeg har markeret de ordre med en farvekode - Så målet er altså at kunne lave en formel der automatisk genererer et unikt ID ud fra hver unik kunde.
Avatar billede TobyM Praktikant
07. september 2016 - 14:20 #8
Og på forhånd tak for hjælpen. :-)
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
07. september 2016 - 14:32 #9
Jeg mener ikke, det er muligt ud fra den ene liste alene. Du skal også have en opslagsliste med kundernes unikke ID og mulige kombinationer/forekomster af e-mailadresser og telefonnumre pr. kunde.
Avatar billede ebea Ekspert
07. september 2016 - 18:19 #10
Som du sikkert kan fornemme ud fra indlæggene, så mangler der lidt, for at kunne lave et unikt ID ud fra enten Tlf. eller email.
Man kan godt lave en nummerliste med unikke enheder for både tlf. og email (det har du allerede gjort), og så kan man lave en, hvor man sammenligner om både tlf. og email matcher (=SUMPRODUKT(($E$2:$E$26=E2)*($F$2:$F$26=F2)))
Og man kan så også godt lave en liste ud fra disse numre, som laver random unikke nr. - Men random numre, skifter hver gang at der opdateres data, så det virker heller ikke rigtigt ;-)
Så tilbage står, at du skal have en unik enhed for hver kunde, som ikke kan genereres ud fra dine data, men skal være kendt i forvejen.

Som der også spørges om, hvad nu hvis en kunde har både en anden email, og andet tlf. nr., og som er en eksisterende kunde?
Avatar billede ebea Ekspert
07. september 2016 - 20:46 #11
Jeg har lavet en opstilling i dit Ark, hvor jeg har udtaget unikke tlf. og email adresser, og derefter genereret unikke numre for disse.
Ikke at det er det rigtige, men kan give en lille ide til dig selv, om problemstillingen, og muligheder.
https://www.dropbox.com/s/sjvw3zi4c6xvzw3/Kundeanalyse%20eksempel.xlsx?dl=0
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester