Kundeanalyse: Hvordan kan jeg bedst identificere antallet af køb fra én kunde i et datasæt
Hej
Jeg har et problem med at identificere hvor mange gange en kunde kommer igen i mit datasæt.
Jeg identificerer nye kunder ved at tælle hvor mange gange deres email og tlf fremkommer. Men nogle kunder har tendens til at skifte email - men beholde samme tlf nummer. Så jeg håber på at kunne lave en ny kolonne der "identificerer" kunder - selv om de skifter tlf eller email.
Dette kunne være en unik værdi der hver gang en email ELLER tlf fremgår i samme række.
Jeg kan sende eksempel på datasæt, hvis nødvendigt.
Det er lidt svært at se, hvordan der skal tælles, uden at kende din opstilling (datasæt), og hvordan det hænger smmen i det Ark du bruger. Så bedst, er altid at uploade et eks. så der kan ses hvordan det er "stykket sammen".
Upload kunne foregå via dropbox eller gupl.dk, men jeg tror vi forstår dit datasæt.
Hvis du ikke har anden data, så vil jeg mene at en simpel maks af de to sidste kolonner vil gøre tricket. Hvis en kunde skifter begge dele kan jeg ikke se hvordan du ellers vil kende infoen.
Alt efter hvor omfattende din data er kunne en pivot også være interessant for dig.
Jeg vil klart anbefale, at du giver kunderne et unikt ID, som ikke afhænger af hverken telefonnummer eller e-mailadresse. Det kunne f.eks. være kundens CVR-nummer eller et løbenummer i en serie, du selv opretter og kontrollerer.
Når du har et unikt ID med i din liste, kan du tælle mere præcist med formelfunktionen TÆL.HVIS.
Jeg mener ikke, det er muligt ud fra den ene liste alene. Du skal også have en opslagsliste med kundernes unikke ID og mulige kombinationer/forekomster af e-mailadresser og telefonnumre pr. kunde.
Som du sikkert kan fornemme ud fra indlæggene, så mangler der lidt, for at kunne lave et unikt ID ud fra enten Tlf. eller email. Man kan godt lave en nummerliste med unikke enheder for både tlf. og email (det har du allerede gjort), og så kan man lave en, hvor man sammenligner om både tlf. og email matcher (=SUMPRODUKT(($E$2:$E$26=E2)*($F$2:$F$26=F2))) Og man kan så også godt lave en liste ud fra disse numre, som laver random unikke nr. - Men random numre, skifter hver gang at der opdateres data, så det virker heller ikke rigtigt ;-) Så tilbage står, at du skal have en unik enhed for hver kunde, som ikke kan genereres ud fra dine data, men skal være kendt i forvejen.
Som der også spørges om, hvad nu hvis en kunde har både en anden email, og andet tlf. nr., og som er en eksisterende kunde?
Jeg har lavet en opstilling i dit Ark, hvor jeg har udtaget unikke tlf. og email adresser, og derefter genereret unikke numre for disse. Ikke at det er det rigtige, men kan give en lille ide til dig selv, om problemstillingen, og muligheder. https://www.dropbox.com/s/sjvw3zi4c6xvzw3/Kundeanalyse%20eksempel.xlsx?dl=0
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.