Avatar billede Admir Mester
08. september 2016 - 11:19 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

0 forsvinder når jeg kopier/bruger funktion Venstre

Jeg har en kolonne med flere tusind cpr numre, o dem som mangler nul foran har jeg løst ved at bruge brugerdefineret funktion 0#####-#### .

Jeg skal bruge de første 6 numre i cpr nummer til mine beregninger, og derfor bruger jeg Venstre funktion til at isolere fødselsdato i ny kolonne.

Problemet er nu, at nullerne forsvinder i cpr numrene og den tager i stedet for en af de sidste fire numre.

F.eks. cpr. nummer 012345-6789 - når jeg bruger venstre funktion til isolere de 6 numre får jeg 123456. Dvs. uden 0 foran.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede anedi Ekspert
08. september 2016 - 11:22 #1
Prøv denne, såfremt dit cpr nummer står i celle A1

=hvis(venstre(A1;1)<>0;venstre(A1;6);"0"&venstre(A1;5))

Vh
Anedi
Avatar billede Admir Mester
08. september 2016 - 11:40 #2
Virker ikke Anedi :(
Avatar billede Jessen Seniormester
08. september 2016 - 12:53 #3
Hej,

Prøv denne her. Den tæller længden af værdien, og afgør om der skal nul foran eller ej

=HVIS(LÆNGDE(A1)=10;"0"&VENSTRE(A1;5);VENSTRE(A1;6))
Avatar billede Admir Mester
08. september 2016 - 13:46 #4
Tak for forslaget Jessen - mit problem er, at jeg skal bruge fødeslsdagdato og ikke de fire sidste numre.

Probelemet med den manglende 0 foran har jeg fået løst. Problemet opstår når jeg skal bruge de første 6 numre i cpr nummeret, fordi hvis 0 er foran, så forsvinder den.

Den forsvinder når jeg bruger f.eks. Venstre funktion.
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
08. september 2016 - 14:11 #5
=TEKST(VENSTRE([cpr.nr.];6);"000000")
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
08. september 2016 - 14:14 #6
Hov, sorry.... var problemet, at nullet forsvandt, når du kopierede formelresultatet et andet sted hen?

Hvis det er problemet, skal du formatere de celler, du kopierer til, som tekst - inden du kopierer.

Mvh Max
Avatar billede anedi Ekspert
08. september 2016 - 14:15 #7
Hvad står der i cellen med cpr (hvis man ser bort fra det brugerdefinerede format)? Det kan du se ved at stå i cellen og se hvad der står i formelbaren.
Jeg tænker der i dit eksempel står: 123456789

Den funktion jeg har foreslået vil efterlade 012345, mens den for en celle hvor der står 1212881234 vil efterlade: 121288.
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
08. september 2016 - 14:21 #8
I din VENSTRE-formel kan du gøre følgende:

=VENSTRE(TEKST([cpr.nr.];"000000-0000");6)

På denne måde formaterer du først cpr.nummeret til seks cifre plus bindestreg plus fire cifre (med TEKST-funktionen), og derefter udtrækker du 6 karakterer fra venstre deraf.

Hvis du efterfølgende kopierer og indsætter som værdi, bør Excel forstå, at du indsætter en tekststreng (ikke en numerisk værdi), hvorved det foranstillede nul vil blive fastholdt.

Mvh Max
Avatar billede Admir Mester
08. september 2016 - 14:26 #9
Det virker max :) Kan det 6 cifre automatisk ændres til dato i stedet for tekst?
Avatar billede ebea Ekspert
08. september 2016 - 14:32 #10
Ændre din Tekst formel til flg.: =TEKST(A1;"0000-00-00")
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
08. september 2016 - 14:43 #11
Prøv denne formel:

=DATOVÆRDI(VENSTRE(TEKST([cpr.nr.];"00-00-00-0000");8))

Resultatet af denne formel bliver et heltal, og når du så skifter nummervisningsformat til dato, vil resultatet vises som en dato.

Mvh Max