Avatar billede Laugesen1 Mester
13. september 2016 - 00:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sorter i array med offset

Med en makro skal jeg kopiere rækker i et range ud fra et søgekriterie i rækken ovenover.

Jeg indlæser data til et array, og de rækker jeg efterfølgende skal bruge, bliver sorteret ud fra søgekriterier i flere af kolonnerne. Det virker fint, når søgekriterierne er i samme række.
Men nu er jeg stødt på det problem, at jeg skal udvide søgekriteriet, til at omfatte værdien der er i rækken lige ovenover.

Altså i selve arrayet, skal der både søges i selve rækken, og i en kolonne skal der søges efter en bestemt celleværdi i rækken lige ovenover.
Hvordan gør man det?

Jeg har prøvet med at sætte Offset ind som i nedenstående eksemplet, men der kommer en fejl.
Der skal søges efter celleværdien Gul i kolonne 5 og celleværdien 222 i kolonne 6, men i rækken lige op over.

Uddrag af makro:
        If MyArray(x, 5) = "gul" And MyArray(x, 6).Offset(-1, 0) = "222" Then
            For y = LBound(MyArray, 2) To UBound(MyArray, 2)
                NewArray(K, y) = MyArray(x, y)
                    Next
                        K = K + 1
        End If
        Next

Er der nogen der har et godt bud på, hvordan man skriver det ind i makroen?

På forhånd tak
Laugesen
Avatar billede kabbak Professor
13. september 2016 - 04:40 #1
If MyArray(x, 5) = "gul" And MyArray(x-1, 6) = "222" Then

NB husk at starte løkken ved den anden række i arrayet, ellers får du fejl
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
13. september 2016 - 10:11 #2
Man kan ikke bruge Offset uden et objekt som f.eks. Range.
Derfor er kabbak's løsning også den rigtige.
Avatar billede Laugesen1 Mester
13. september 2016 - 12:22 #3
Hej kabbak
Tak for dit svar.

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg sætter løkken til at starte i 2. række i arrayet?

Hele makroen:
Public Sub TestArrayOffset()

Dim MyArray As Variant
Dim NewArray As Variant
Dim x As Integer
Dim y As Integer
Dim K As Integer

    MyArray = Sheets("Ark1").Range("A1:F27")
        K = 1
        ReDim NewArray(1 To UBound(MyArray, 1), 1 To UBound(MyArray, 2))
        For x = LBound(MyArray, 1) To UBound(MyArray, 1)

        If MyArray(x, 5) = "gul" And MyArray(x, 6) = "222" Then
            For y = LBound(MyArray, 2) To UBound(MyArray, 2)
                NewArray(K, y) = MyArray(x, y)
                    Next
                        K = K + 1
        End If
        Next

        Range("H1").Resize(UBound(NewArray, 1), UBound(NewArray, 2)) = NewArray
        Erase NewArray
End Sub
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
13. september 2016 - 12:41 #4
Du skal lægge én til MyArray's lower bound, hvor loop'et startes:

For x = LBound(MyArray, 1) + 1 To UBound(MyArray, 1)
Avatar billede Laugesen1 Mester
13. september 2016 - 12:55 #5
Hej Max_P_Larsen

Så virker mit array som det skal, når jeg lægger én til MyArray's lower bound.
Avatar billede Laugesen1 Mester
13. september 2016 - 15:39 #6
Tak for hjælpen til kabbak og Max_P_Larsen