Avatar billede pwn Forsker
31. oktober 2016 - 21:52 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Udskriv fra Excel pdf-fil og vedhæft outlook

Denne rutine (fundet her på Eksperten og nødtørftigt tilpasset) fungerer, men udskriver hele fanebladets indhold. Jeg ønsker imidlertid kun et bestemt område (døbt Print_Area omfattende cellerne A68:F120). Hvor og hvad taster jeg ind i følgende makro?:

Sub CreatePDF_attach_to_EMAIL()

    Dim Wkb As String
    Dim TempFilePath As String
    Dim TempFileName As String
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object

Wkb = ThisWorkbook.Name
TempFilePath = Environ$("temp") & "\"

TempFileName = TempFilePath & Wkb & ".pdf"

Worksheets("euroinvoice").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        TempFileName, Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=False, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False

Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)

With OutMail
    .Display
    End With
        Signature = OutMail.body 'gets the email's standard signature

On Error Resume Next

With OutMail
.To = ""  'can instead be linked to a cell in the excel sheet
.CC = ""
.BCC = ""
.Subject = "Cost status report - " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report").Range("D5") & " - " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report").Range("D4") & " - " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report").Range("R4")
.body = "Hi" & Chr(10) & Chr(10) & "Please find attached cost status report for " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report TEST").Range("D4") & " at end of " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report TEST").Range("R4") & Chr(10) & Signature
.Attachments.Add TempFileName
.Display
End With
On Error GoTo 0

Set OutMail = Nothing
Set OutApp = Nothing

If Dir(TempFileName) <> "" Then Kill TempFileName 'deletes the created PDF file in the temps-folder

Sub email()
'
' email Makro
'Sub CreatePDF_attach_to_EMAIL()

    Dim Wkb As String
    Dim TempFilePath As String
    Dim TempFileName As String
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object

Wkb = ThisWorkbook.Name
TempFilePath = Environ$("temp") & "\"

TempFileName = TempFilePath & Wkb & ".pdf"

Worksheets("euroinvoice").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        TempFileName, Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=False, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False

Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)

With OutMail
    .Display
    End With
        Signature = OutMail.body 'gets the email's standard signature

On Error Resume Next

With OutMail
.To = ""  'can instead be linked to a cell in the excel sheet
.CC = ""
.BCC = ""
.Subject = "Cost status report - " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report").Range("D5") & " - " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report").Range("D4") & " - " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report").Range("R4")
.body = "Hi" & Chr(10) & Chr(10) & "Please find attached cost status report for " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report TEST").Range("D4") & " at end of " & ActiveWorkbook.Worksheets("Dev Report TEST").Range("R4") & Chr(10) & Signature
.Attachments.Add TempFileName
.Display
End With
On Error GoTo 0

Set OutMail = Nothing
Set OutApp = Nothing

If Dir(TempFileName) <> "" Then Kill TempFileName 'deletes the created PDF file in the temps-folder

'
    ActiveCell.Offset(12, 1).Range("A1").Select
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=60
    ActiveCell.Offset(55, -4).Range("A1").Select
    Application.Goto Reference:="Print_Area"
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=-72
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
01. november 2016 - 15:49 #1
Eksempel:

Range("A68:F120").Select
    Selection.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
Avatar billede pwn Forsker
01. november 2016 - 16:02 #2
Tak :-)
Nu er jeg ikke så stiv i makroprogrammering; hvor skal jeg sætte de to linier ind?
Avatar billede supertekst Ekspert
01. november 2016 - 17:28 #3
Selv tak
Har endnu ikke afprøvet din kode men vil gøre det
Hvis din fil kan sendes så ville det være en fordel
Hvis ja - så www.supertekst-it.dk | Kontakt
Så svarer jeg .. ..
Avatar billede supertekst Ekspert
03. november 2016 - 23:15 #4
Justering blev udført her: --->

Sub email()
'
' email Makro
'Sub CreatePDF_attach_to_EMAIL()

    Dim Wkb As String
    Dim TempFilePath As String
    Dim TempFileName As String
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object

Wkb = ThisWorkbook.Name
TempFilePath = Environ$("temp") & "\"

TempFileName = TempFilePath & Wkb & ".pdf"

    --- >Range("A68:F117").Select

    --- >Selection.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        TempFileName, Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=False, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False
Avatar billede pwn Forsker
23. maj 2017 - 20:39 #5
Jeg håber, at det er OK at genoptage denne tråd med et lille opstået problem.

Når jeg kører makroen vedhæfter den en mail i Outlook et defineret område som pdf-fil (efter indsættelse af ovenstående #4. I Excel returneres en fejlkode Run-time error '1004': Application-defined or object-defined error. Trykker jeg på Debug vises fejlen her (hvor "ActiveCell.Offset(55, -4).Range("A1").Select" er markeret med gult):

If Dir(TempFileName) <> "" Then Kill TempFileName 'deletes the created PDF file in the temps-folder
  '
    ActiveCell.Offset(12, 1).Range("A1").Select
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=60
    ActiveCell.Offset(55, -4).Range("A1").Select
    Application.Goto Reference:="Print_Area"
    ActiveWindow.SmallScroll Down:=-72
End Sub

Hvad er der galt - det ser jo ud som om curseren flyttes til en celle 55 th og 4 op?
Avatar billede supertekst Ekspert
23. maj 2017 - 23:12 #6
Jeg skal prøve at se på problemet.
Avatar billede pwn Forsker
16. juni 2017 - 15:24 #7
Jeg fik løst problemet. Der var en kommando sidst i kodningen, som sendte cursoren ud af regnearket. Efter sletning af disse linier forsvandt fejlen :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
16. juni 2017 - 15:35 #8
Fint .. ..