Avatar billede mrkr Juniormester
08. januar 2017 - 23:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VBA kode der ændrer lopslag i mange celler

Jeg har en masse filer som har en frygtelig masse Lopslag stående.
Lopslaget slår op i hele kolonnen og ser således ud:
=HVIS.FEJL(HVIS(A7>0;AFRUND(LOPSLAG(A7;Import!A:G;6;FALSK)*-1;0);0);0)

Jeg har problemer med at min filer går ned og fryser m.m.
Derfor vil jeg gerne "slanke" nogle af de mange formler således den kun slåer op i de første 2000 celler i kolonnen.
Det ser således ud:

=HVIS.FEJL(HVIS(A7>0;AFRUND(LOPSLAG(A7;Import!A$1:G$2000;6;FALSK)*-1;0);0);0)

De 2 formler er taget ud fra linje 7, hvorfor der står A7 til lopslag.
Denne ændrer sig selvfølgelig på de mange linjer der er i hvert ark i de forskellige filer.

Mit spørgsmål er så nu.
Kan der laves en kode der tager indholdet og retter den fra den første formel og til den anden formel.

Eller måske en kode der blot erstatter formlerne med given formel i feks. U1.
Det svære ser ud til at være at den skal det at rækken i lopslag ændres i hver linje.
09. januar 2017 - 00:03 #1
Hej mrkr
Nu ved jeg ikke, hvor mange LOPSLAG du har, men jeg tænker om ikke du blot kan løse denne rettelse problematik med [Søg & Erstat]
Søg          Import!A:G
Erstat      Import!A$1:G$2000

Mange LOPSLAG har desværre den ulempe, at de ofte gør filerne meget langsomme. Helt afhængig af, hvad dine file bruges til, og hvor ofte dine LOPSLAG ændre sig, så er der måske alternative metoder.
Ofte når jeg laver løsninger kan mange LOPSLAG erstattes af en makro, som opdaterer cellerne i stedet - typisk noget med at læse tabellen ind i et variant array, hvorefter data kan loopes data i RAM'en, og resultater kan skrives i cellerne... filen vil da være uden den store mængde LOPSLAG, og reducere fil størrelse og øge filens genberegningshastighed osv.
Men masser af filer med masser af lopslag, så vil det nok kræve lidt at komme dertil.
/Flemming
Avatar billede mrkr Juniormester
09. januar 2017 - 07:09 #2
Hej Flemming

Din løsning er simpel og hurtig.
Det er da helt sikkert det jeg vil gøre.
Hvorfor har jeg ikke tænk på det selv :-)

Jeg skal måske til at ændre mine mange opslag til VBA istedet.
Men med de mange filer er det lige noget jeg skal til at tagelidt tilløb til inden jeg går igang.

Mange tak for løsningen :-)
Avatar billede mrkr Juniormester
09. januar 2017 - 19:35 #3
Flemming. Jeg har gået og grublet lidt over det at lave en makro istedet for lopslagene.

Kunne du lokkes til at kigge på mit ark, og se om det kunne læses ind i en array?
09. januar 2017 - 23:06 #4
Ja, jeg kan godt tage et kig - filen med data og en fil der henter, hvis ikke det er i filen med data
Send til info@......