Avatar billede michaeldk0 Praktikant
25. januar 2017 - 05:48 Der er 6 kommentarer

CPU - Blæser

Hej, jeg tror jeg har et problem i min selvbyggede pc, min CPU blæser, den kører normalt, og falder i hastighed hele tiden. Så¨computeren bliver meget varm, kan det have noget med strømforsyning at gøre? at den ikke er stor nok? Jeg kører med asus z170 pro aura bundkort, intel core i7 -6700
og grafikkort er asus strix 970. og så 1.5m RGB lys. Kan det være det som æder alt strømmen, og jeg så skal putte ned ny (større) strømforsyning i?
På forhånd tak.
Avatar billede michaeldk0 Praktikant
25. januar 2017 - 06:00 #1
Strømforsyning er forresten 500W
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. januar 2017 - 07:50 #2
Det er IKKE din strømforsyning, der taber pusten - det er helt andre symptomer.

Du skal nok nærmere se på noget blæserstyring i BIOS på bundkortet. Her plejer der at være forskellige profiler (Performance, Normal, Silent).

Men... inden du bekymrer dig alt for meget - hvordan oplever du at PC'en bliver meget varm? Lukker den ned, har du et stykke software, du læser temperaturerne i eller er det bare en fornemmelse?
Avatar billede michaeldk0 Praktikant
25. januar 2017 - 09:20 #3
Jeg læser dens temp. I programmet speccy, hvor bundkort er maks 40, Hou er cirka 80, og CPU kan ramme nogle gange 90. Selfølgelig når der bliver spillet.. i boot menu, der står den bare normal.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. januar 2017 - 10:56 #4
Det ville jeg nu ikke umiddelbart være utryg ved. Prøv at belaste den over tid, altså f.eks. spille tungere 3D hen over en eftermiddag, og se om ikke den bare trækker igennem og selv regulerer hastigheden på blæserne uden at lukke ned eller resette.
Avatar billede michaeldk0 Praktikant
25. januar 2017 - 16:19 #5
Men er mere utryg ved, at den skifter hastighed på den måde, den går fra at kører 1655, og ned til 1255rpm. Selvom den er 85grader varm, så skifter den stadigvæk ned i hastighed i et par sekunder, og op igen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. januar 2017 - 17:28 #6
Hvis hastigheden skifter meget aggressivt op og ned, kan der være en setting i din BIOS, der hedder noget i retning af "Hysteresis".

Igen, hvis ikke PC'en ellers udviser tegn på overophedning, ville jeg ikke bruge for meget krudt på det.