Avatar billede MarieRune Novice
08. februar 2017 - 10:14 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Overføre værdier til formel

Jeg har brug for hjælp til følgende:
Jeg skal kopiere værdier fra et Excel ark til et andet, og derefter skal denne værdi deles med en eksisterende celle og derefter * 1000. Dette har jeg indtil videre gjort manuelt, men der må findes en nemmere løsning.

Enten at jeg opretter en formel som gør at den regner dette automatisk idet jeg kopierer værdien over, eller alternativt at jeg kan lave en 'masse-formel' til sidst som så for hver celle dividerer med en bestemt celle i samme række og ganger det med 1000, sådan at det sker for alle samtidig.

Jeg ser frem til jeres hjælp.
Avatar billede Hestehat Seniormester
08. februar 2017 - 10:18 #1
Hvis du overfører til række A,

Taster du i B1 =(A1*???)/1000 hvor ??? er den eksisterende celle der skal deles med.

Er det en konstant celle, skal du sætte $ for række og kolonne (foreksempel $D$1)

Når du har tastet i B1, så trækker du formlen nedaf (træk i firkanten i højre hjørne, når du har markeret B1).
Avatar billede MarieRune Novice
08. februar 2017 - 10:23 #2
Man kan ikke gøre det på en smartere måde hvor jeg ikke behøver at kopiere tallet ind et andet sted excelarket? Det der sker lige nu er at jeg har en værdi i et andet ark som skal ind i formlen.

Men ellers er dette umiddelbart en brugbar løsning. Tak
Avatar billede Hestehat Seniormester
08. februar 2017 - 10:33 #3
I destinationsarket stiller du dig i A1

Her skriver du = og så vælger du den celle du vil starte med at tage fra i arket der har data.

Du får stå en formel der for eksempel ser ud således:

=[Mappe1]Ark1!$A$1

Slet $ foran 1 og du kan nu trække nedaf som beskrevet tidligere.

Hvis du benytter denne måde, skal du være klar over at det stiller nogen krav til at data ark er tilgængeligt. Ellers kan du slutte af med at vælge hele kolonne A, kopiere, indsæt speciel i kolonne A og vælge indsæt værdier.

Hvis det skal automatiseres ydereligere, så er du ude i at skrive et stykke VBA kode til at varetage opgaven.
Avatar billede excelent Ekspert
08. februar 2017 - 10:33 #4
Åben begge ProjektMapper
eks. PM1 den projektmappe hvor du vil have resultat
og PM2 hvor du henter værdien fra

i PM1 marker den celle hvor resultat skal være
tast = og hop over til PM2 og marker cellen hvor ønsket værdi er
tryk Enter

Marker cellen i PM1 igen og tryk F2 og tast / og klik så på den celle med værdien der skal divideres med og tast * 1000
tryk Enter
Avatar billede MarieRune Novice
08. februar 2017 - 10:59 #5
Tak for hjælpen! begge dele virker, men jeg går med den første metode, da jeg har lavet setup til det. Det kan være jeg laver en VBA kode senere hvis det generer mig for meget :D
Avatar billede Hestehat Seniormester
08. februar 2017 - 11:09 #6
Godt at du kunne bruge det til noget! Markerer du os begge som løsning?