Avatar billede cht22 Professor
15. februar 2017 - 19:46 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Database med afstande mellem postnumre i danmark og hvor i landet postnumrene hører til

Er der en der ved hvor jeg kan få fat i nævnte database oplysninger, så det kan bruges til søgning på en hjemmeside?

Jeg har en liste over postnumrene herfra:
http://www.postdanmark.dk/da/Sider/Search.aspx?k=postnummerfil&s=dk_da

Det vil være 2 tabeller der skal bruges. En med afstandene og en anden med hvor i landet postnumrene hører til.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2017 - 20:11 #1
afstande kan du ikke finde ud fra postnumre - postnumre er en intern opdeling alt efter hvor posthuse og centraler traditionelt har ligget så postbude kunne finde rundt.
Men:
100-999 er færøerne (landekode skal også angives)
0000-1499 er København K
1500-1799 er København V
1800-1999 er Frederiksberg C
2000 er Frederiksberg
2100 kbh ø
2150 nordhavn
200 kbh N
2300 kbh S
2400 kbh NV
2450 kbh SV
2500-4999 resten af sjælland i en bue op mod helsingør og rund mod uret til lolland/falster inkl.
bemærk, at 3700-3799 er bornholm og
3900-3999 er grønland (landekode skal også angives)
5000-5999 er fyn og nærmeste øer
6000-7999 er sydjylland og småsteder i jylland (undskyld)
8000 er århus, og stigende numre længere væk (8660 er skanderborg)
9000 er ålborg op til 9990 skagen
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2017 - 20:15 #2
alt andet lige, så er det lettere med https://www.google.dk/maps
det virker med alle web-enheder, og brugeren kan få præcis kørselsvejledning til dig (eller fra dig til kunder)
Avatar billede cht22 Professor
15. februar 2017 - 20:17 #3
Tak det ser meget fint ud.

Fandt også lige denne tråd hvor der er oversigt over regionerne:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1008366

Mht. til afstand, så forestiller jeg mig noget i stil med den afstand der oplyses her:

https://kort.degulesider.dk/ruteplan
Avatar billede cht22 Professor
15. februar 2017 - 20:21 #4
Nu er det ikke bare for at brugeren skal have oplyst afstanden. Det er så det er muligt at afgrænse varer indenfor et givent antal km ved indtastning af postnummer og maks. afstand.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2017 - 20:25 #5
se også fx http://ifh-gymnastik.dk/  Ved kassen 'nordkysthallen' er der link til google map, og så kan folk selv finde frem til lokaliteten - og det er inkl ruteplan som gående/cyklist/offentlig/bil.
Avatar billede cht22 Professor
15. februar 2017 - 20:41 #6
Ja, det kan være jeg ikke forklarede det så præcist. Det jeg mente med hvor i landet det var om det var Hovedstadsområdet, Sjælland, Nordsjælland, Sydjylland, Vestjylland, Nordjylland osv.

Men meget af det står også her, fandt jeg lige ud af:
https://da.wikipedia.org/wiki/Postnumre_i_Danmark
Avatar billede posten Ekspert
16. februar 2017 - 01:41 #7
jeg troede 3800-3899 var færøerne  med husk post norden også bruger nogen her er den fra færøerne : https://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8ske_postnumre

og dem fra dk med grønland : http://www.postnord.dk/da/Privat/Kundeservice/postnummerkort/Sider/Print-postnumre.aspx
husk der er 61 sider i alt
Avatar billede posten Ekspert
16. februar 2017 - 01:49 #8
glemte lige en væsenlig ting de nr. under 1000 når postdanmark  bruger dem er der et 0 foran så man kan se der er 4 cifre : http://www2.postdanmark.dk/iis-postnumre/Print_vis.asp
Avatar billede cht22 Professor
16. februar 2017 - 07:41 #9
Så har jeg fået denne liste:

Fra    Til    Område
1000    2999    Hovedstadsområdet
3000    3699    Nordsjælland
3700    3799    Bornholm
4000    4999    Øvrige Sjælland og nærmeste øer
5000    5999    Fyn og nærmeste øer
6000    6999    Sønderjylland og sydjylland
6000    7999    Vestjylland
7000    8999    Østjylland
8000    8999    Midtjylland
9000    9999    Nordjylland
100    970    Færøerne
3900    3999    Grønland

(har valgt ikke at tage dem med under 0999 da de ikke er relevante i den sammenhæng jeg skal bruge dem)
Avatar billede cht22 Professor
26. februar 2017 - 19:32 #10
Jeg har fået en liste over alle GPS koordinater tilhørende de respektive postnumre. Så nu er det bare at lave en beregning så har jeg afstanden mellem alle postnumre.
Avatar billede Kristian Steen Praktikant
21. juni 2017 - 09:20 #11
Fandt du en løsning? Jeg er nemlig også interesseret i en tabel over en estimeret afstand fra en given lokation til et postnummer som man taster ind.
Avatar billede cht22 Professor
21. juni 2017 - 09:55 #12
Ja jeg har lige lagt et excel dokument ind på min hjemmeside, så du kan se det:

http://cthyge.dk/database/?id=36

Jeg kan også sende en php side som kan beregne afstanden mellem 2 gps positioner. Det kan du finde ved at søge på google. Men jeg kan godt lægge det ind på min hjemmeside, hvis du gerne vil bruge det.
Avatar billede Kristian Steen Praktikant
21. juni 2017 - 11:28 #13
Er lidt i tvivl om, hvordan det virker! Er i gang med at lave en liste over transportpriser baseret på et postnummer. Jeg ville mao. gerne kunne indtaste 2 postnumre og så returnere en estimeret afstand baseret på de GPS koordinater.
Eller indtaste ét postnummer og så få alle afstandene til alle andre postnumre.

I din liste ser jeg kun GPS koordinaterne. Findes der en excel formel til at udregne afstande mellem GPS koordinater?
Avatar billede cht22 Professor
21. juni 2017 - 11:45 #14
Jeg tror ikke der findes en funktion i excel der direkte kan udregne udregne afstanden mellem 2 GPS koordinater. Men man kan nok lave en formel.

Du kan også evt. bruge denne side, hvor du indsætter 2 GPS koordinater:

http://boulter.com/gps/distance/?from=55.682542%2C12.518343&to=55.680565%2C12.585682&units=k
Avatar billede cht22 Professor
21. juni 2017 - 11:47 #15
Du kan se hvordan formlen ser ud i php her:

http://www.cthyge.dk/data/php-scripts/gps_afstandsberegning.txt
Avatar billede cht22 Professor
21. juni 2017 - 12:22 #16
Er det rigtigt forstået at du gerne vil have en liste med alle postnumre og afstand til de respektive postnumre. Det bliver en lang liste, hvis der er 600 postnumre. Dvs. 600*600/2-600 = 179400 linjer.

Jeg har lavet et nyt excel dokument hvor du kan se formlen og afstandene til næste postnummer. Dog ikke mellem alle postnumre, fordi det ved jeg ikke lige hvordan man laver smartest.

http://cthyge.dk/database/?id=36
Avatar billede Kristian Steen Praktikant
21. juni 2017 - 12:49 #17
Ja, det kan godt blive en lang liste ;-)

Jeg har konkret 20 lokationer i DK, hvoraf en af lokationerne altid vil være den nærmeste på kundens lokation. Så egentlig har jeg bare brug for en liste, hvor der står POSTNR og PRIS, men for at nå dertil tænker jeg at jeg nemmest kunne lave den lange liste og så sortere på km indtil alle post numre var dækket ind.Mærkeligt at man kan kode det med sin og cos i php. så kan man vel også i Excel var min første tanke !?!
Avatar billede Kristian Steen Praktikant
21. juni 2017 - 13:17 #18
Så lige at du har kodet det i excel. Tak! Det kan jeg bruge
Avatar billede cht22 Professor
21. juni 2017 - 14:10 #19
Det er godt det kan bruges. Jeg kan dog se at der er en lille detalje jeg ikke har taget højde for. Ved nogle af længde og breddegraderne er der ikke lige mange cifre i tallet. Det virker når der er 8 cifre i tallet, men ikke hvis der er 7 cifre i tallet. Jeg ved ikke om problemet er så stort. Man kan evt. indtaste GPS koordinaterne der hvor de mangler ved de tilfælde det drejer sig om.

Eksempel på hvor der er forskel:

Avatar billede Kristian Steen Praktikant
21. juni 2017 - 14:58 #20
OPDAGEDE DET GODT, MEN LAVEDE EN IF(LEN()=19);2,1
Avatar billede Kristian Steen Praktikant
21. juni 2017 - 14:59 #21
Prøver lige igen:
OPDAGEDE DET GODT, MEN LAVEDE EN IF(LEN()=19;2;1)
Avatar billede cht22 Professor
21. juni 2017 - 17:07 #22
Det kan måske godt bruges i de konkrete tilfælde.

Jeg kan godt lide at det altid virker uanset hvilke GPS positioner der bruges. Så jeg har opdateret excel dokumentet så det også virker hvis der er et andet antal cifre i tallene og uanset om det er positive eller negative tal.

Det blev nogle lange formler, men det gør ikke noget.
Avatar billede Kristian Steen Praktikant
22. juni 2017 - 08:28 #23
Flotte formler! ;-)
Avatar billede cht22 Professor
09. marts 2021 - 03:16 #24
Beklager at de nævnte links ikke længere virker
Avatar billede acore Ekspert
09. marts 2021 - 09:56 #25
Der er sket noget siden 2017. Se https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1036342 #9 - der er koordinater for alle postnumre og det er let at beregne afstanden mellem 2 sæt koordinater.