Avatar billede Lasse Praktikant
02. marts 2017 - 12:00 Der er 3 kommentarer

Kapacitetsangivelse i én celle

Hej

Jeg har brug for hjælp til en formel til registrering af ændring i kapacitetsangivelse i én celle

I A1 er angivet kapacitet 1000. Der bruges 400.

Når jeg angiver 400 i A1 (hvor der i forvejen står 1000) skal der i A1 returneres 600.

Jeg støder på fejlmelding (cirkulær reference) og ønsker hjælp til en formel, der kan omgås dette.

Er i Office 2016

\Lasse
Avatar billede anedi Ekspert
02. marts 2017 - 12:17 #1
Du kan ikke have mere end et tal i en celle.
Er det ikke muligt at taste forbruget i en anden celle, eksempelvis A2 og så have følgende formel i A1:
=1000-A2

Vh
Anedi
Avatar billede jkrons Professor
03. marts 2017 - 23:38 #2
I det øjeblik du taster i cellen, vil den formel, du har stående blive slettet og erstattet af det tal, du taster, så selv om du faktisk kan acceptere cirkulære referencer, vil det ikke løse dit problem.

En løsning kunne være en variant af Anedis. I A1 indsætterdu denne formel:

=A1+A2

Så får du fejlen med de cirkulære referencer.

Gå nu i Indstillinger (under Filer). Gå til fanen Formler. Ret Beregniing til manuel. Skriv 1000 i A2 og tryk F9. Nu kommer der til at stå 1000 i A1. Når du så bruger kapacitet skriver du fx -400 i A2 og trykker F9 - og så fremdeles. Altså hjvis du øger kapaciteten skal indtastningen i A2 være positiv, reducerer du den, skal indtastningen være negativ.
Avatar billede vegaz Juniormester
04. marts 2017 - 19:34 #3
Som de andre skriver, kan du ikke gøre dette i blot 1 felt. Men hvis du går til Files -> Options -> Formulas og sætter "Enable iterative calculation" til og ændrer "Maximum Iterations" til 1, så kan du i A1 skrive =A1-B1.
I B1 så kan du så skrive -1000 for at få din kapacitet (A1) til at starte med 1000.
I B1 bliver du så bare ved med at skrive din brugte kapacitet, f.eks. skriver du bare 400 i stedet for de -1000 og trykker enter. Så opdaterer A1 til 600. Hvis du så sletter de 400 og skriver 200, så bliver A1 = 400, osv. osv.