Avatar billede vifa Novice
17. marts 2017 - 21:12 Der er 11 kommentarer

Windows ændrer metadata på mine billeder når jeg flytter dem

Hej,

Jeg har et problem med de billeder der kommer fra mit GoPro Hero 5 kamera.
Når jeg enter kopiere eller flytter billederne fra mit kamera til min computer ændre Windows datoen på billederne til den aktuelle dato og klokkeslæt for hvornår de er blevet flyttet.

Er der nogle der har et bud på hvad der går galt ?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2017 - 01:55 #1
prøv og kopiter dem
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. marts 2017 - 02:35 #2
Nu kender jeg ikke softwaren, der hører til dit kamera, men normalt er der under indstillinger for overførsel af filer fra en ekstern enhed til din pc, en mulighed for at beslutte, om den oprindelige datostempling skal bevares, eller skal overskrives med overførselsdatoen.
Prøv at søge lidt rundt i indstillinger for overførsler.
/ptj_11
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2017 - 07:14 #3
forkert: filer på din pc får den dato hvor de er kopieret til computeren.
så er billedet tager den 1, og kopieret det 11, så får det datoen 11.

sådan fungerer computeren!
Avatar billede poko1 Ekspert
18. marts 2017 - 09:20 #4
Sådan gemmer jeg mine billeder fra kameraet Hele billedmappen får et nummer når jeg åbner kan jeg altid nse hvornår billedet er taget.
https://billedeupload.dk/images/H0jnd.png
Avatar billede milter Ekspert
18. marts 2017 - 11:23 #5
Datoen, hvor billedet blev taget, er der stadig. Den bliver gemt i det, som kaldes billedets EXIF-data, og dem burde du kunne se ved at højreklikke billedet > Egenskaber. EXIF-data indeholder mange andre oplysninger.

Hvilket styresystem har du?
Avatar billede milter Ekspert
18. marts 2017 - 11:31 #6
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. marts 2017 - 12:00 #7
Om igen Sidwave.
Softwaren til at overføre filer mellem mit kamera og pc`en har en funktion, hvor man kan vælge mellem at overføre med de oprindelige filers datostempling, eller dags dato.
Mit kamera er et Sony-et eller andet, jeg ikke lige husker.
/ptj_11
Avatar billede perwolf Forsker
18. marts 2017 - 16:01 #8
Du kan også zippe filerne i en zip-fil. Når du pakker dem ud det ønskede sted, er datoerne bevaret.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2017 - 17:08 #9
fil back fra vifa
Avatar billede vifa Novice
19. marts 2017 - 01:21 #10
Jeg bruger ikke et program når jeg overfører billeder fra kameraet til computeren, jeg copy-paster blot.
Med det program der hedder MediaInfo kan jeg se den rigtige dato, men højreklikker jeg og vælger egenskaber ser jeg kun den forkerte dato.
Jeg bruger i øvrigt Win7.
Avatar billede ptj_11 Forsker
27. marts 2017 - 11:11 #11
Hvis du henter programmet TotalCommander:
http://www.totalcmd.dk/cms/main.php?id=52
hvilket er et sharewareprogram, så kan du under indstillinger for programmet, indstille betingelserne for kopiering til at bevare oprindelige tids og datostempling for originalfilerne ved kopiering.
Programmet er, blandt meget andet, et filhåndteringsprogram.
Men generelt er det et meget stærkt værktøj til mange formål.
Hvis du vænner dig til at benytte det, og snuser rundt i alle de muligheder, som programmet byder på, så vil du ende med ikke at kunne undvære det, og det er rigeligt de 2-300 kr. værd, som det koster.
/ptj_11