Avatar billede Polle Juniormester
01. april 2017 - 11:35 Der er 7 kommentarer

Router problem

Ufatteligt it problem!?
Printeren ville ikke udskrive et dokument fra computer til printer!
Afinstallere det hele både i printer og i computer, og installere det hele på ny igen!
Der er stadig ikke hul igennem fra trådløs computer og til wifi printeren!
Sletter dokumenter i kø til udskrivning, som ikke blev udskrevet!
Laver et test udskrift fra printerens display vedr. netværksstatus/kontroller netværkstilslutning!
Alt er OK hele vejen ned på papiret - Netværket fungerer korrekt!
Har også en reserve computer tilknyttet netværket via routeren med fastnet - LAN stik, som dog ikke er åben når jeg forsøger at printe!
Men - der er altid et "men" ved it!
Aller nederst på arket, står den lakoniske meddelelse:
"Der er fundet en router-/adgangspunktkanalkonflikt. Gør det trådløse netværksmiljø bedre, hvis du har problemer med at udskrive eller scanne"!
Ergo - der er altså ikke hul igennem til printeren alligevel!?
Epson Stylus office BX525WD som printeren hedder er også installeret rigtigt på computeren som kan ses i kontrolpanelet, hvor Epson ikonet er op tjekket med en grøn pil, som den skal være for at være rigtigt installeret - driveren er også ok installeret!
Ringer til Epson som siger det må være udbydernes problem som er YouSee - problemet ligger i routeren!
Ringer til YouSee, som også melder hus forbi, du skal nok have fat i Epson!
Goddag mand økseskaft!
Er der nogen her, der har en idé om hvad en router-/adgangspunktkanalkonflikt er for en størrelse og hvordan problemet løses, så det bliver muligt at udskrive et dokument fra computeren til printeren - inden man henter en forhammer?
Avatar billede INK Ekspert
01. april 2017 - 12:27 #1
Har du tildelt printeren og/eller routeren en fast IP-adresse? Det kunne give en konflikt.
Har du kun den samme router?
Der findes et program fra Epson, der hedder netværk utility og Epson Net Config. Har du prøvet det? Downloades fra hjemmesiden.
Nogen printere opsættes ved midlertidigt at slutte printeren til PCen med et usb kabel. Samtidig skal man minutiøst følge instruktion og først foretage denne sammenkobling, nå man i installationsprogrammet bliver bedt om det.
Avatar billede Polle Juniormester
01. april 2017 - 16:52 #2
"Har du tildelt printeren og/eller routeren en fast IP-adresse? Det kunne give en konflikt."

Ja, jeg har kun en IP-adresse og en udbyder YouSee!

"Har du kun den samme router?"

Ja, jeg har kun en router!

"Der findes et program fra Epson, der hedder netværk utility og Epson Net Config. Har du prøvet det? Downloades fra hjemmesiden."

Ja, det har jeg også prøvet!

"Nogen printere opsættes ved midlertidigt at slutte printeren til PCen med et usb kabel. Samtidig skal man minutiøst følge instruktion og først foretage denne
sammenkobling, nå man i installationsprogrammet bliver bedt om det."

Ja, jeg har prøvet begge dele - både med kabel i og uden kabel i!

Jeg arbejder videre med problemet!
Avatar billede jk45 Forsker
01. april 2017 - 17:10 #3
Jeg er ret sikker på at #1 snakker om Lan ip og ikke din yousee wan ip. Har du indtastet en ip adresse i din printer eller lader du printeren selv hente en ip adresse fra din yousee router?
Avatar billede INK Ekspert
01. april 2017 - 17:31 #4
#3 det er korrekt. Hvis du har indtastet en lan ip-adresse i printeren skal den være reserveret i routeren. Det må endelig ikke være Wan ip-adressen, der jo kun bruges af routeren. DHCP serveren i routeren tildeler automatisk lan ip-adresser til kablede og trådløse forbindelser.
Avatar billede Polle Juniormester
02. april 2017 - 08:58 #5
Løsning på ufatteligt it problem!
Så kom løsningen på problemet, som er følgende:
Fik YouSee til at åbne en port, og hentede forhammeren fra værktøjskassen og lagde den ved siden af printeren!
Afinstallerede det hele en sidste gang i computeren og i printeren!
Herefter installerede jeg det hele igen, og minsandten om ikke der nu kom to Epson ikoner på computeren i kontrolpanelet!
Et ikon som hedder Epson Stylus Office BX525WD (netværk)
Og et nyt ikon som hedder Epson BX525WD Series
Satte det sidste ankomne ikon til standard, og der kom et grøn op tjek på den!
Og så kom sandhedens øjeblik!
Sendte et dokument fra computeren til udskrivning på printeren, og minsandten om ikke der nu var hul igennem og fik dokumentet udskrevet!
Lagde forhammeren stille og roligt tilbage i værktøjskassen!
Denne ultimative sejer, vil vi fejre med at høre The Winner Tages It All (vinderen tager der hele) med ABBA!
https://www.youtube.com/watch?v=iyIOl-s7JTU
Avatar billede INK Ekspert
02. april 2017 - 10:02 #6
Kunne du fortælle lidt mere om hvilken port og om rationalet bag?
Avatar billede Polle Juniormester
02. april 2017 - 11:29 #7
Beklager, jeg ved ikke hvad det var for en port!