Avatar billede Laura Novice
18. april 2017 - 09:43 Der er 30 kommentarer

Mousepad virker ikke efter opdatering

Hejsa på Eksperten,

Min ASUS Touchpad virker ikke efter seneste opdatering.
Jeg kører windows 10 (opgraderet fra 8.1), 12 GB RAM, ASUS bærbar.

Når jeg går ind i enhedshåndteringen under ASUS Touchpad, får jeg følgende besked:
"Enheden kan ikke starte. (Kode 10)
Der er ikke systemressourcer nok til at fuldføre API'en."

Hvad kan denne fejl skyldes? Har søgt på det, men kan ikke finde løsningen :-)
Avatar billede INK Ekspert
18. april 2017 - 11:38 #1
Har du opdateret driveren fra ASUS hjemmeside?
https://www.asus.com/support/Download/3/557/0/2/BfnJpFOINWJ0zTH3/45/
Avatar billede Laura Novice
18. april 2017 - 16:08 #2
Tak for respons :-) Ja, jeg har forsøgt at opdatere - får beskeden "den bedste driversoftware til enhden er allerede installeret" - så det skulle vel være okay?

Men handler manglende "systemressourcer nok til at fuldføre API'en." om at jeg på en eller anden måde skal frigøre RAM/hukommelse?

Synes ellers at det er okay hurtig PC - har ikke oplevet de her problemer før...

i7-4700HQ CPU 2,4 GHz, 12,0 GB RAM (11,9 kan bruges)
x64-baseret processor.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2017 - 17:03 #3
Fra hvilken tilstand starter du pc fra?
Er det fra bunden af, eller fra dvale?
Hvis det er fra dvale du bruger, har du så problemet hvis du lukker normalt ned og starter computeren igen?
Avatar billede Laura Novice
18. april 2017 - 18:25 #4
RESUMÉ: Hvordan opdaterer jeg ASUS SMART GESTURE?

Tak for svar :-) Ja, jeg har genstartet gentagne gange. MEN nu har jeg fundet ud af at jeg skal opdatere "Smart Gesture". Jeg har version 4.018 installeret - og har downloadet version 4.05

MEN jeg kan ikke finde ud af at installere den:
Når jeg klikker på den nye SMART GESTURE SETUP-fil, får jeg meddelelsen at "en anden version allerede er installeret .. .. hvis du vil konfigurere eller fjerne den eksisterende version af dette produkt skal du bruge Tilføj/fjern programmer i Kontrol panel" - - det gør jeg så...

MEN
Når jeg forsøger at fjerne den GAMLE SMART GESTURE, får jeg "The following applications should be closed before continuing the install: ASUS Smart Gesture Loader".

OG så har jeg kigget efter ASUS SMART GESTURE LOADER - inde i joblisten og søgt inde på C-drev... uden resultat. Hvor finder jeg denne Asus Smart Gesture Loader henne, så jeg kan lukke den? :-)

Fra ASUS support-hjemmeside:
ASUS Smart Gesture (Touchpad Driver) provides smoother and more intuitive touchpad experiences.
To avoid losing ASUS customized gestures due to compatibility issue after upgrade to Windows 10, please update ASUS Smart Gesture to v4.0.5 or above.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2017 - 19:48 #5
Ok.
Prøv at gå i søg og skriv msconfig.
Start systemkonfiguration, og gå ind under tjenester.
Prøv at skjule Microsoft tjenester.
Ser du så smart gesture loader, så fjern tjektegn ved den.
Genstart pc og se om du så kan fjerne den og installere den nye version
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 19:54 #6
Avatar billede Laura Novice
18. april 2017 - 20:11 #7
Tak for svar og link.

Jeg kan desværre ikke se Smart Gesture under tjenester i systemkonfiguration.

Der er 2 ASUS tjenester der kører:
  - ATKGFNEX Service - ASUS
  - ASLDR Service - ASUSTek Computer Inc.
men ingen Smart Gesture. Måske den er 'inkluderet' i en af de to?

Mht. link - det ser interessant ud... det vil jeg kigge nærmere på - tak :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2017 - 20:17 #8
Tænker om du kan få lov til at fjerne den fra fejlsikret tilstand??

Går man i msconfig og går i boot fanen kan man tjekke sikker start af og trykker anvend.
Genstart pc.
Kan du så få lov til at fjerne den gamle version i tilføj fjern, eller er det ikke tilgængeligt?
Avatar billede Laura Novice
18. april 2017 - 21:20 #9
Jeg fulgte instruktionen (http://ivanrf.com/en/asus-smart-gesture-and-windows-10/) - jeg har både geninstalleret først ATK-pakken og så Smart Gesture ( så nu lykkes det at afinstallere Smart Gesture vha. Microsoft fejlfindingsværktøj og få installeret version 4.0.5).

..MEN AK .. min touchpad virker stadig ikke ... Jeg har genstartet mellem hver installation og genstartet en ekstra gang - men nej. Det er mærkeligt.

MEN HVAD NU hvis jeg går tilbage til tidligere genoprettelses-punkt - kan jeg så undgå den opdatering der der saboterer min touchpad?

Download af Microsoft fejlfindingsværktøj:
http://download.microsoft.com/download/7/E/9/7E9188C0-2511-4B01-8B4E-0A641EC2F600/MicrosoftProgram_Install_and_Uninstall.meta.diagcab
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 21:27 #10
Her er et råd fra en fyr, som havde fået touchpad deaktiveret af sin kat :-)
I just had the same problem. The silly cat disabled mine! The key combination for mine was Fn + F9. It worked perfectly. Du kan jo prøve.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 21:50 #11
Hvis du i "søg" skriver sm kommer du ind i Asus Smart gesture.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 21:57 #12
Plejer at bruge Logitec wirelees mouse på min Asus, men har nu prøver at installere Smart touch 64 bit. Det virker fint, men det kræver åbenbart øvelse at mestre det.
Avatar billede Laura Novice
18. april 2017 - 21:58 #13
Det var ellers nemt :-) men desværre, kan stadig ikke se det. Der kommer ikke noget Smart Gesture frem ... ... Kan det være 'disabled' måske?
Avatar billede Laura Novice
18. april 2017 - 22:00 #14
Har også forsøgt at finde Smart Gesture nede blandt de små ikoner i højre side af proces-linjen, hvor det skulle vises - uden held. Det findes heller ikke under indstillingerne...
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2017 - 22:12 #15
Du har ret den ligger skjult under trekanten på proces linien.
Har du den ikke der eller under søg sm, bliver du nød til at geninstallere.
Husk at vælge 64 bit.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2017 - 00:12 #16
Du kan jo prøve at rulle tilbage til der hvor det virkede.
Jeg har ikke selv indstillet at Windows automatisk skal installere drivere, men du kan når du har rullet tilbage prøve dette trick:
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2763685/stop-windows-automatically-updating-device-drivers.html
Avatar billede Laura Novice
19. april 2017 - 09:44 #17
Tak for det tip = nu virker min mousepad ... men kun fordi jeg har afinstalleret opdateringen af driveren - og indtil videre slået automatisk windows opdatering af drivere fra, som du foreslog, 220661 :-)

Men ... jeg er nødt til at have windows til at opdatere drivere automatisk - ellers skal jeg sidde og gøre det manuelt .. og der er mange drivere i sådan en PC har jeg fundet ud af! ;-)

SPØRGSMÅL: Er der et sted hvor man kan se om der er nogle drivere der trænger til opdatering - eller skal jeg sidde og søge på hver enkelt driver fremover? (gisp) ... eller hvordan løser jeg det?

Iøvrigt er der mange har fået løst deres ASUS Touchpad problem med denne løsning (virkede ikke for mig): http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2125051/touchscreen-stopped-working-asus-laptop.html[/i]
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2017 - 16:10 #18
Ud over Asus egen side som du kender er der en mulighed med et program der gør det. Jeg har selv brugt et par stykker gennem tiden.
Den jeg synes bedst om er den gratis version af SlimDrivers:
http://www.driverupdate.net/
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2017 - 16:20 #19
#18 Måske er det en falsk positiv, men Malwarebyte kalder dit link for en ondsindet hjemmeside.
Ellers er der jo Driverboster http://www.iobit.com/en/driver-booster-pro.php?AFF=42666&__c=1 den er der også som gratis.
Men den Asus skal kunne fungere sammen med Microsoft driver update.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2017 - 16:27 #20
Ps. Hvis man vil have Driverbooster til at søge automatisk, koster det 208 Kr.
for 3 stk. PC.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2017 - 17:59 #21
Ja måske der er elementer på siden der gør at Malwarebytes advarer,
Jef har brugt denne side i mange år efterhånden dog og synes ikke jag har fået noget i "tilgift" når jeg har hentet og installeret Slimdrivers free derfra. Men jeg har heller ikke scannet siden med Malwarebytes.
Avatar billede Laura Novice
19. april 2017 - 19:48 #22
Tak for jeres mange svar - jeg er taknemmelig! :-)

Altså, fordi ASUS har lavet en touchpad-driver-opdatering (af deres egen driver, på ASUS-PC), så skal jeg købe et program der fremover kan opdatere ASUS-drivere, og alle andre drivere, for mig... hmmm - det er jo lettere komisk.
MEN er det løsningen der bruges, når man har en driver-opdatering der laver ged i systemet?

PS: hvad betyder dén dér fejlkode egentlig som jeg stillede i det første spøgsmål: "Enheden kan ikke starte. (Kode 10)
Der er ikke systemressourcer nok til at fuldføre API'en.".

MEN der burde jo være nok med systemressourcer, da jeg har en okay kraftig PC, som jeg tidligere har lavet videoredigering på... Kode 10 betyder forkortet "enheden vil ikke starte, opdater driveren" og det har jeg jo gjort adskillige gange og uden held.
Avatar billede INK Ekspert
19. april 2017 - 19:55 #23
Jeg forstår ikke du har installeret version 4.0.5, når det formentlig er 4.0.17 der skal installeres?
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2017 - 20:21 #24
Nej det kan ikke være meningen, at du skal købe et opdaterings program bare for
at få din Mousepad til at fungere. Den fungere jo fint hos mig.

Har du prøvet at slette driveren i Enhedshåndtering, og i stedet for at lade Microsoft opdatere, så at henvise til den opdateringsfil, som du har fra Asus.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2017 - 20:34 #25
Ps. Det kan være nødvendigt at fjerne "Smart gesture" Det har jeg gjort, det var lidt kringlet, men hvis du vil, får du en anvisning.
Avatar billede Laura Novice
20. april 2017 - 08:14 #26
TAKKER for svar :-)

#23 ink: Jeg ville opdatere til version 4.0.5, fordi det er den driver der ligger inde på ASUS hjemmeside - og det er vel den sidste nye opdaterede version og den jeg skal bruge?

#24 Valby1: Nej, ikke lige på den måde dér. Men det vil jeg da give et forsøg. Som det er nu (hvor jeg er gået til et tidligere gendannelsespunkt og ikke har opdateret drivere) ligger der kun én driver (ASUS Touchpad) inde under "Mus og andre pegeredskaber" i enhedshåndteringen - hvor der før var to drivere... men kan så ikke lige huske hvad den anden hed.
MEN måske det er den ekstra driver, der laver ravage. Så måske løsningen ligger der... Har du kun én driver installeret under "Mus og andre pegeredskaber"?

#25 Valby1: Jeg har prøvet at fjerne Smart Gesture, for at geninstallere... men gør Smart Gesture en forskel?
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2017 - 11:30 #27
Når der kun er touchpad, må det være i orden med een driver. Jeg har tre, men det skyldes, at jeg kører med Logitec wireless mus med mini USB modtager.
Om Smart Gesture har indflydelse kan jeg ikke sige, men den burde ikke have indflydelse på opdateringer fra Microsoft. De ville da være mærkeligt.
ink #23 skriver, at den nyeste driver er 4.0.17. Har du prøvet den?
https://billedeupload.dk/?v=cxsZ.jpg
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2017 - 11:37 #28
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2017 - 16:07 #29
Min driver hedder 8.1.0.26 så det er langt fra 4.0.5.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2017 - 12:29 #30
Jeg kan ikke bidrage med mere, så jeg forlader spørgsmålet.