Avatar billede aboutm Juniormester
20. april 2017 - 11:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG med flere datoer

Jeg arbejder på et dokument, hvor der i faner opdelt efter år bliver registreret en dato ud for et givent internt nummer for registrering af hvornår denne sidst har været aktiv.
I et master ark er disse interne numre i en kolonne for sig - jeg bruger nedenstående formel for at slå denne dato op. Så langt så godt.

Min hovedpine opstår ved, at samme nummer optræder i flere faner (altså år) og jeg ikke kan regne ud hvordan jeg får vist den nyeste dato.
Jeg bruger denne formel - og tænker at en indfletning af MAKS måske kan gøre det - men jeg kan ikke regne ud hvordan.

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(C16;'2017'!$E$4:$X$933;20;FALSK));0;LOPSLAG(C16;'2017'!$E$4:$X$933;20;FALSK))

C16 er i dette tilfælde nummeret der refereres til

Håber I kan hjælpe :)
Avatar billede cyperbent Mester
20. april 2017 - 11:31 #1
Prøv, såfremt du ikke lige skulle finde en læsning fra nogle af de andre brugere her og og gå ind på denne hjemmeside Proximo.dk og evt skriv dit spørgsmål der.
Avatar billede supertekst Ekspert
20. april 2017 - 11:46 #2
Alternativt via lidt programmering i VBA
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2017 - 12:31 #3
En måde at gøre det på med formler er følgende:

I hvert af dine årsark (2017, 2016, .....) skriver du i for eksempel F1 det interne nummer du vil slå op. I G1 i hvert årsark opretter du følgende matrixformel:

=MAKS(HVIS(C2:C10=F1;B2:B10;))
(Husk ved indtastning at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter)

hvor datoer er i B2:B10 og internt nummer i C2:C10

I dit Master ark opretter du herefter følgende formel: =MAKS('2017:2015'!G1)

forudsat du har tre årsark (2017, 2016 og 2015)

Formlen  =MAKS('2017:2015'!G1) indtastes på følgende måde:
Skriv =MAKS(
Tryk på ark 2017, hold Shift tasten nede og tryk på ark 2015. Efter udråbstegnet skriver du G1 og afslutter med )
Avatar billede aboutm Juniormester
20. april 2017 - 13:20 #4
xl-Enthusiast

Jeg har prøvet din løsning, men kan ikke få det til at virke med hensyn til, at jeg som sådan ikke vil indtaste et specifikt internt nummer i hvert ark, men i masterarket se datoen ud for hvert enkel nummer, hvor der findes en dato.
Feks har jeg i arket '2017' numrene i kolonne E5 og ned (over 10.000) og datoen i kolonne F5 og ned.

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(C14;'2017'!$E$5:$F$1000;2;FALSK));0;LOPSLAG(C14;'2017'!$E$5:$F$1000;2;FALSK))

Det virker som sagt fint med formlen ovenfor, men har min hovedpine hvordan jeg får Masterarket til at være opdateret næste år, når samme række numre vil figurere med en nyere dato i '2018'.
Her ønsker jeg at Excel viser mig de nyeste datoer ud for hver enkelt nummer, hvor datoen findes.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2017 - 14:29 #5
Upload en fil med eksempeldata og manuelt indtastede eksempler på ønskede resultater, hvis jeg skal forsøge at hjælpe mere.
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2017 - 14:39 #6
En mulighed er at bruge funktionen DMAKS til at lave søgningen!
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2017 - 15:30 #7
jeg ved ikke helt hvordan dine data ser ud (opstilling)! Men prøv med denne formel, som er en Matrixformel (Ctrl, Shift+Enter) - Så kan du tilrette faner til dit eget Ark!
=MAKS(HVIS(E5:F10000=C14;F5:F40))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2017 - 15:53 #8
@ebea

Og hvad er der så nyt i #7 i forhold til #3 (bortset fra et overflødigt men uskadeligt semicolon i #3)
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2017 - 16:10 #9
#7  -  Der er ikke noget nyt, kan jeg se. jeg havde bare ikke fået "bladet" hele listen med indlæg igennem, men gik ud fra spørgerens eget start oplæg ;-)
Så beklager da, at jeg ikke fik set at du havde lavet det samme i dit indlæg #3 :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2017 - 19:02 #10
OK ebea.
Avatar billede aboutm Juniormester
20. april 2017 - 20:32 #11
Jeg har her lavet en forsimplet udgave af mit projekt
(Link: https://drive.google.com/open?id=0B0LjzIZ5vvYseThlZDByYldld2c)

For at illustrere er er arket 2016 og 2017 identisk. Master er forløbne numre der rummer hele serien, mens 2016/2017 kun rummer de medarb numre som i det pågældende år har deltaget.
En linie er udfyldt i begge år for at vise min tanke - og i Master er min formel tastet ind i B3, der viser resultatet fra 2016.
Jeg vil gerne have, at arket tager stilling til samme medarb nr i 2017 (HVIS den findes), hvor resultatet var anderledes - altså vise den nyeste dato start og nyeste dato slut.

HVIS det kan lade sig gøre - vil jeg gerne, at Procent bonus opdateres når dato slut udfyldes - altså arket kigger på procent bonus i det ark hvor nyeste dato slut findes.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2017 - 21:25 #12
Hvis ikke det er sådan her, så må du give mere udførlige eksempler på, hvad det er, du mener.

Bare et enkelt eksempel er ikke meget for en der ikke kender noget til opgaven. Det er sikkert indlysende for dig selv, men ikke nødvendigvis for andre.

https://www.dropbox.com/s/pdvoh669579r71p/lopslag_2.xlsx?dl=0
Avatar billede aboutm Juniormester
21. april 2017 - 13:16 #13
#12
Tak det virker fint!