Avatar billede Othom Praktikant
21. april 2017 - 11:42 Der er 25 kommentarer

Canon har tilsyneladende ødelagt min printer med vilje efter at have opdaget brug af uoriginalt blæk

Da jeg skulle tilslutte mig Canons Cloud Print Center, og kom i forbindelse med Canon på nettet, blev jeg af Canon gjort opmærksom på at de kunne se at jeg brugte uoriginale blækpatroner. Meddelelsen kom på displayet på min printer Canon MG7550, og jeg kunne derfor ikke få adgang til at bruge denne funktion.
Det allerførste print jeg udskrev derefter var utydeligt.
Jeg foretog en dyse test og udskrev kontroldokumentet, hvor det viste sig at mønsteret for pigmenterede sort var gjort utydelig på en helt regelmæssig måde.
På nettet fandt jeg at andre havde oplevet det samme, og nu vil jeg gerne vide om vi har at gøre med en lille WV sag hvor Canon lægger destruktiv software i min printer og dermed ødelægger den.
Har andre oplevet det samme, og hvad kan der gøres ved det?
Venlig hilsen (med håb om hjælp)
Ole Thomsen
Avatar billede ebea Ekspert
21. april 2017 - 12:00 #1
At du kan se det på dit Display, er fordi chippen i din(e) uoriginale patroner, ikke stemmer med det som Canons patroner burde vise!
Jeg tvivler dog på, at det skulle være årsagen til at du har dårlig udprint. Nok mere et spørgsmål om, at dine patroner måske skal igennem en lille renseproces!
Avatar billede milter Ekspert
21. april 2017 - 12:33 #2
" Scan til cloud og scan til e-mail er kun tilgængelig, hvis du bruger originalt Canon-blæk."

Fundet på siden herunder:

http://www.canon.dk/printers/inkjet/pixma/pixma_mg6650/
Avatar billede Othom Praktikant
21. april 2017 - 14:39 #3
Hej igen, jeg er gammel bruger af uoriginale printpatroner, så jeg ved selvfølgelig hvordan de virker, og reaktionen herpå fra printeren.
Jeg har foretaget både den enkle og den dybe rensning, men resultatet er nøjagtigt det samme.
Problemet er ikke bare det dårlige print med den pigmenterede patron. men at udskriften fra dysetesten viser at de lodrette streger i det udskrevne mønster, fra den næstøverste vandrette linje ned til den næstnederste vandrette linje er delt meget nøjagtigt i to, så en del af udskriften med pigmenteret blæk bliver (blurred).
Jeg er gammel teknikker, og dette problem er ikke forurenede dyser.
Venligst
Ole Thomsen
Avatar billede ebea Ekspert
21. april 2017 - 15:29 #4
#3  -  Al ære og respekt for din viden omkring uoriginale patroner, Ole!
Men, der er jo flere ting i dit spørgsmål, som kan være årsagen. Som andre Printer fabrikanter, så har Canon også opdateret deres Software til deres printere (ved ikke om du har opdateret din), og derved gjort livet lidt mere broget, for dem der bruger uoriginale patroner, i og med at fabrikanterne kan lave forskellige tiltag, ved hjælp af Chippen i patronerne!
Så et eller andet sted, så er der vel kun at sige, at du kan teste med en original patron, og så se om dit problem løses (tror jeg det gør).
Det er vel lidt som at sætte uoriginale reservedele i en nyere bil, og hvis så hvis disse gir' problemer, at man så begynder at lede efter en løsning, for at "komme rundt om problemet", istedet for at montere de originale. Ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men man må jo forvente at det kan gi' problemer, uagtet at det måske har virket med udskiftning på tidligere modeller!
Avatar billede milter Ekspert
21. april 2017 - 15:46 #5
Du kunne også prøve at fjerne alt, der har med cloud print at gøre, slukke for wifi, måske fjerne og derefter geninstallere printeren med USB alene.
Avatar billede Othom Praktikant
21. april 2017 - 16:30 #6
Tak for svarene, men jeg har opdateret softwaren jævnligt, isat originale patroner, foretaget rensninger og kørt gentagne justeringer. Intet har hjulpet. Det undrer mig jo at problemet opstod på det allerførste print jeg udskrev, efter at have været online med printeren og modtaget beskeden om at jeg ikke kunne bruge cloud, fordi jeg brugte uoriginale patroner.
En opringning til Canon resulterede i et råd om at sende printeren til reparation, men at det nok ikke kunne betale sig, han mente at jeg burde købe mig en ny printer og holde mig fra uoriginale patroner. Jeg har kørt fejlfrit med uoriginale patroner i de sidste 2 år.
Desuden har jeg på nettet fundet sider der viser fuldstændig samme fejlagtige testmønster med den pigmenterede sorte farve.
Venligst
Ole Thomsen
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2017 - 12:04 #7
Jeg må sige at jeg flere gange har købt uoriginale patroner til min(e) Canon printer(e) og har flere gange været ude for problemer. Ikke med treger i udskriften, men med helt forkerte farver  - der var ikke byttet om på deres placering - sort blev brun, blå, blev grøn. Der efter skiftede jeg til originale patroner uden rensning, og væk var problemet. Man kan godt få en mistanke om "urent trav" fra printer- producenternes side, ingen nævnt, ingen glemt. Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor men prøv at  kontakte firmaet i nedenstående link:

http://www.printstation.dk/
Avatar billede Othom Praktikant
22. april 2017 - 12:37 #8
Jeg har kun problemer med den pigmenterede sorte patron PGBK, og jeg har fundet andre brugere på internettet som har samme problem. på følgende link:
https://superuser.com/questions/1130333/text-is-not-printed-neatly-by-my-printer-how-to-repair-it
kan man se et billede af kontroludskriften fra dyse check, hvor mønsteret er fuldstændig identisk med mit. Det er, i min optik, ikke forurenede dyser, men software fejl.
Venligst Ole Thomsen
Avatar billede ebea Ekspert
22. april 2017 - 12:45 #9
#7  -  Nu ved jeg ikke hvad du mener med Printer-producenternes "urene trav". Det må vel i sagens natur, være Patron producenterne af uoriginale patroner som har problemet.
Og når man vælger at bruge uoriginale patroner, ja så er man som bruger, også derhenne hvor man ikke kender resultatet af det indkøbte.
Det er formentlig ikke ukendt for nogen, at printerblæk markedet, er et marked hvor der tjenes rigtig mange penge, og hvor der er udsigt til nemt tjente penge, og at der også i den slipstrøm kommer et hav af mere eller mindre useriøse leverandører af blækpatroner til printere. Og det er i dette kæmpe udvalg af uoriginale patroner, man så at sige, må bære risikoen, ved at købe disse.
Man kan vel ikke klandre producenterne af Printere, at de fortæller at man ikke skal bruge uoriginale patroner!
At spørgeren i sit indlæg, spørger om man har en ny lille VW sag, mener jeg må bero på en fuldstændig misforståelse, både omkring VW spørgsmålet, og Printer producent!
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2017 - 13:22 #10
Men har hørt om producenter af bl.a. TV der ikke er helt fine i kanten, jeg skal ikke kunne sige om det er det samme der gør sig gældende her. Der er nogle tvivlsomme fabrikanter og forhandlere af uoriginale patroner som man holde sig fra. Pris og kvalitet er også her tæt knyttet til hinanden. Man får nu en gang ikke første klasses varer til tredje klasses priser.
Det var engang i DR´s forbrugerprogram Kontant, en historie om netop printerproducenternes tvivlsomme forretningsetik, det var meget interessant, men også noget skræmmende, så at skyde hele skylden på blæk fabrikanterne, er ikke helt retfærdigt.
Avatar billede Othom Praktikant
22. april 2017 - 17:22 #11
Jeg har i to år brugt alternative printpatroner fra samme firma, og har altid været tilfreds med kvalitetet. Både fotoprint og dokumenter har altid været fine lige indtil  jeg oprettede forbindelse til Canon, som så opdagede at jeg brugte uoriginalt blæk.
Det allerførste print herefter var utydeligt, og pixel for pixel er testudskriften efter dyse check fuldstændig identisk med dem på internettet der har samme problem.
Alt tyder på en Bug der er implementeret i printerne, og har intet med printpatronerne at gøre.
Jeg har installeret originale patroner til en horribel formue, men problemet er det samme.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre herhjemme der har samme problem.
Det er fint at der er nogen der forsøger at forsvare printerproducenterne, ved at insistere på at det er de alternative printpatroner der er problemet, men det ændrer ikke ved kendsgerningerne.
Venligs
Ole Thomsen
Avatar billede ebea Ekspert
22. april 2017 - 17:47 #12
#11  -  Når du nu har bragt printeren tilbage med originale patroner, har du så husket at køre en ny kalibrering af printhovederne?
Du skriver dysecheck, men er det et check af dysens funktion, rensning, eller?
En rekalibrering med originale patroner, skulle gerne kunne bringe dit Gridmønster tilbage. Og hvis ikke du kan ramme det korrekte Grid med originale patroner, ja så må du til forhandleren med printeren, da der så er en fejl i printeren.
Men det er så her der opstår et nyt problem, og det er at hvis der har været brugt uoriginale patroner, så bortfalder garantien..
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2017 - 20:19 #13
Ved installation af i hvert fald printere af mærket Canon, kommer der sidst i installationsprocessen et vindue op, der opfordrer en til at acceptere oplysninger om brugen af printeren. Der har jeg altid afslået, for jeg kan ikke se at det kommer Canon ved, og det er måske også der, der kommer oplysninger til Canon om diverse ting vedr. printeren. Når man har købt en vare - i dette tilfælde en printer - er det kun rimeligt at man kan bruge den slags blæk man ønsker, uden at der bliver lavet numre fra producentens side.
Avatar billede milter Ekspert
23. april 2017 - 00:56 #14
Jeg har været en tilfreds Canon-bruger (printere og scannere) gennem mindst 15 år. Og ja, lige som ErikHg har jeg altid sagt pænt "nej tak" til tilbud om at deltage i diverse opfordringer til at deltage i alle former for udvekslinger af brugeroplysninger mellem Canon og deres kunder. Det seneste eksempel på det var for ca. 14 dage siden ved køb af en Canon  iX6850 printer.

Jeg benytter i øvrigt altid samme princip ved alle køb af varer på nettet: Hvor det overhovedet er muligt, efterlader jeg kun oplysninger om købet hos dem, jeg har købt produktet fra i tilfælde af garantiproblemer. Jeg tilmelder mig aldrig  tilbud, som f.eks. deltagelse i Canons tilbud om "cloud printing", og fravælger altid installation af programmer eller andet software, hvis brug på en eller anden måde afhænger af tilmelding til og accept af en bestemt producents betingelser. Der findes altid alternative metoder og programmer, som kan give dig de samme fordele.

Og så tvivler jeg forøvrigt meget kraftigt på, at Othoms problemer skyldes ondsindede og bevidste tiltag fra Canons side på at ødelægge printeren eller brugen af den.
Avatar billede Othom Praktikant
23. april 2017 - 10:02 #15
Jeg har også altid været tilfreds med Canon printerne, og har ligesom milter heller ikke tilmeldt mig Canons tilbud om Cloud printing, derfor har jeg aldrig tidligere haft problemer.
Det kunne være spændene om milter, når han skal skifte sin printer, tilmeldte sig til Cloud printing. Så vil han opdage at når Canon opdager at han har alternative blækpatroner i printeren, og han derfor ikke kan få lov at bruge denne funktion, så vil hans printer straks derefter printe utydeligt med den pigmenterede sorte patron.
Venligst Ole Thomsen
Avatar billede ebea Ekspert
23. april 2017 - 10:22 #16
#15  -  Ikke for at "træde i dette" Ole! men du skriver selv nu ".....og har ligesom milter heller ikke tilmeldt mig Canons tilbud om Cloud printing".

Og så skriver du efterfølgende, at det kunne være spændende om Milter tilmeldte sig Canon Cloud printing!! Men det skriver Milter jo netop at han aldrig gør, og du skrev jo også, at det gør du heller ikke!!!
Så hvordan du stadig mener at det er fordi Canon ændrer i dine printer opsætninger, er mig stadig uforståeligt.
Du svarede dog ikke på det som var mere relevant, nemlig om du havde rekalibreret printeren, efter du igen isatte originale patroner.
Avatar billede Othom Praktikant
23. april 2017 - 11:18 #17
Jeg skal så prøve at være helt nøjagtig, Jeg har ikke hidtil været på nettet med min printer, men da jeg for allerførste gang gjorde det, for at tilmelde mig Cloud printing, opstod problemet omgående.
Med hensyn til Rensninger og printhoved justeringer, blev dette foretaget både før og efter at jeg havde isat originale blækpatroner uden at det løste problemet.
På kontroludskriften after Dyse check, fremgår det tydeligt at dyserne ikke fejler noget, men at styringen af dyserne (kun til den pigmenterede sorte patron) med vilje skriver forkert.
De vandrette linjer i mønsteret på udskriften er skrå, og hvis man ser på de lodrette linjer, hvor fejlen er, viser det sig at i venstre side skriver dysen forkert, men den skriver korrekt i højre side Altså fejler dysen ikke noget, men det gør softwaren der styrer den
Avatar billede ebea Ekspert
23. april 2017 - 11:40 #18
#17  -  Ud fra dette, kan du så ikke prøve at installere den oprindelige Software! Det burde jo så være den eneste mulighed! Så er du jo tilbage til status, hvor du købte printeren.
Avatar billede Othom Praktikant
24. april 2017 - 17:41 #19
Ideen er god, men det lader sig ikke gøre, hverken at resette eller gen-installere firmwaren på denne printer Canon Pixma MG7550.
Drivere og al anden software er installeret igen.
Printeren er ødelagt, og jeg tager kontakt til forbrugerrådet.
Avatar billede ebea Ekspert
24. april 2017 - 17:55 #20
Det var lidt drastisk (Forbrugerrådet).
Men jeg kan stadig ikke forstå visse ting i det du beskriver. Firmwaren tror jeg ikke et sekund på, at Canon skulle have ændret på! Så den må være som fra fødslen, medmindre du selv har opdateret den! Og dermed er man også derhenne, hvor det ikke rigtig gir' mening, omkring ændringer i printerens indstillinger.
Jeg kan ikke på nogen måde overhovedet, forestille mig, at Canon skulle sidde og fjernopdatere folks printere, worldwide. Det gir' ingen mening!
Det eneste som gir' bare lidt mening, er som jeg tidligere har nævnt, at bruger man Patroner fra uoriginale leverandør, så kan man ved hjælp af Chippen i disse, fortælle lidt info til brugeren!
Avatar billede Othom Praktikant
24. april 2017 - 18:16 #21
Der er nye originale blækpatroner i printeren, og al øvrig software incl. drivere er skiftet.
Firmwaren kan man ikke komme til på denne printer sååå...
Avatar billede milter Ekspert
24. april 2017 - 19:49 #22
@ Othom.

Du taler mange gange om ]dysejustering og -rengøring[/u]. Hvor meget har du arbejdet med printhovedjustering? For mig at se ligner det mere et problem med justering af printhovedet, som det også antydes i svar #2 i dit link i dit indlæg #8.

Hvis ikke en manuel justering af printhovedet hjælper (på min egen nye iX6850 krævede det 4 stykker A4 ark, før jeg var tilfreds), så må du prøve at kontakte Canon for at se, om de kan hjælpe dig.
Avatar billede RGR Praktikant
02. oktober 2019 - 21:58 #23
Jeg har været udfor nøjagtig det samme med en firmware opdatering på min MG 7550, hvor kort efter den kom med en fejl kode 1801, som sagde at der var installeret et forkert printerhoved. Har aldrig nogensinde rørt ved det printer hoved. Mekanisk rensning af dyser (som foreslået på nettet)med Isoprobyl Alkohol hjalp ikke en disse. Printhoved flyttede sig ikke, og den kom med samme fejlkode om og om igen. Det er Canon der installere firmware/software som forårsager dette. Og selvfølgelig giver dette mening for Canon, vi taler om millioner og mere til  på verdens basis, man går glip af i indtægter. Det er blækket de tjener penge på, det ved enhver.
For iøvrigt er samlingen med bil reservedele helt u relevant. Her har man et frit market, og kan montere u originale reservedele, oven i købet med tre års garanti. Det vil sige, hvis kan købte et u originalt oliefilter, så vil bilens software i computer sætte bilen i stå? Nej sådan spiller klaveret ikke. Det er simpelthen noget svineri som skal stoppes. Det er ulovligt. Der er frie markeds kræfter i dag.
Avatar billede okr Praktikant
12. juni 2020 - 11:17 #24
Hej othpm. Jeg vil lige høre om du har fået løst problemet med din printer, jeg har nemlig lige fået det samme med min, ip7250. m.v.h.  Ove.
Avatar billede okr Praktikant
12. juni 2020 - 11:20 #25
Hej othom, undskyld stavefejl.