Avatar billede Slettet bruger
28. april 2017 - 09:14 Der er 7 kommentarer

C++ til programmering af roboter?

For at lave advanceret styrring til robotter, skal man så bruge C++, eller er der et andet kodesprog der er bedre?
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. april 2017 - 09:23 #1
Findes masser af sprog du kan bruge deribland C++. Det kommer jo lidt an på hvilke slags robotter det er.
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. april 2017 - 09:26 #2
Assembler f ex, hvis du skal ned på low-level.
Avatar billede Slater Ekspert
28. april 2017 - 09:30 #3
Ja, kommer helt an på hardwaren. Hvis det f.eks. er styret af FPGA'er, kan C++ bruges, men et mere logisk valg ville være f.eks. VHDL.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2017 - 10:36 #4
Ja, jeg er ret nybegynder inden for lige det punkt. Det som jeg er bedre til, er noget som HTML og CSS.

Jeg har fået en ide til en robot som skal kunne udføre et arbejde, og køre ud fra et gps-system. Lidt lige som robotten som kan opmærke sportsanlæg, der er lavet af intelligent marking. Jeg vil nu ikke lave en robot som kan opmærke sportsanlæg, det er mere princippet i det... en robot som kan køre og udføre et arbejde som den. Hvilket kodesprog bruges til at lave noget som det?
28. april 2017 - 12:11 #5
hej,

Har du overvejet a "kigge" lidt på ARDUINO'erne ?

(En Arduino er en lille 16 bits microcontroller som skal programmeres i C++ (eller ATMEL Assembler (Atmel laver dem)). De findes i forskellige udgaver .

Der er MASSSSSSSSSSSSSSER af software skrevet i C++ (og noget i Assembler) til samme arduino.  Også til (mere eller mindre hjemme-konstruerede robotter (DIY (do It yourself)-princippet ).

se evt. lidt på htp://www.arduino.cc hvis du kan engelsk . (Ellers søg på ARDUINO på web'ben.)

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2017 - 12:21 #6
Hej snestrup2000
Er der nogen forskel på et Raspberry pi og et Arduino?
28. april 2017 - 20:24 #7
HEJ,

JA, det er 2 forskellige arkitekturer .    RASPBERRY (rp) or ARDUINO (ar) laves for det første af 2 forskellige firmaer og selv om ASEMBLER SYNTAKSEN (eks MOV r16,0x05 ) er gennemgående ens er assebler koder, der kommer fra compileren MEGET Forskellig fra hinanden.

(Ved det,  jeg har begge typer (RP og AR) og har prøvet at sammenligne .  )

Mig bekendt (korriger mig hvis jeg har uret) har RP' en ikke en assembler i ryggen som AR'en har. Jeg har ikke arbejdet med RP'en i flere måneder nu, da det med I/O ikke var særlig godt dokumenteret på det tidspunkt (ej heller interrupts) , så jeg lagde RP-projektet på is og koncentrerede mig om AR'en.

Imidlertid stod det hurtigt klart, at AR -  UNO var for lille (for lidt styret I/O) , så jeg anskaffede mig et par AR 2560 MEGA 'er.  Og det er dem jeg primært arbejder med  og heldet er da,  at kode lavet på en UNO  er kompatibel med MEGA'en UNDER NOGEN VÆSENTLIGE BETINGELSER.  Nemlig at du holder dig til EN Serial port (normal USB'en), kun bruger en parallel port og nogen andre interne registre.

Eks: PORT A på AR Mega ===  (= meget identisk til) PORT A AR UNO.

Port L på AR MEGA findes ikke på AR UNO .... !

OSV ..

Find et datablad på www.ATMEL.COM  eller læs på¨ARDUINO.CC

Kristian
.