Avatar billede Flemming_tb Novice
06. maj 2017 - 17:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til lopslag

Kan man lave et lopslag som kan vælge imellen 2 celler?
Jeg skal bruge det til en madplan.

A1:Dato. Dette skal opslagsværdien.
B1:Dag.
C1:Helligdage.
D1:Madplan.
Eks. Hvis jeg søger på 13-04-17, så skal opslag se om cellen indholder en helligdag i celle C1, hvis ikke, skal den tage celle D1 som vil indholde dages ret.
Avatar billede ebea Ekspert
06. maj 2017 - 17:43 #1
Kunne du ikke gøre det lige så nemt med en HVIS formel?
Avatar billede Flemming_tb Novice
06. maj 2017 - 17:47 #2
Måske, hvis jeg viste hvordan.
Avatar billede kim1a Ekspert
06. maj 2017 - 18:11 #3
Hvisformlen kan jeg ikke lige regne ud hvordan skulle skrues sammen, men du kan bruge denne:

iferror(vlookup(A1;C1;1;false);vlookup(A1;D1;1;false) som vil returnere en dato hvis det er en helligdag eller madplanen hvis det ikke er.

iferror = hvis.fejl
vlookup = lopslag
Avatar billede ebea Ekspert
06. maj 2017 - 18:13 #4
Et eksempel på en HVIS formel, ud fra det du skriver. Helligdag for året, i kolonne C.
Den er dog ikke særlig fleksibel, da der formentlig er en eller anden opstilling i dit eksempel, som ser anderledes ud, og derfor kræver en anden formel.
Ellers prøv at uploade et eksempel på dit Ark.
=HVIS(A1=C1;"";D1)
Avatar billede excelent Ekspert
06. maj 2017 - 19:52 #5
=HVIS(INDEKS($C$1:$C$30;SAMMENLIGN($A$1;$B$1:$B$30;0))="";LOPSLAG($A$1;$B$1:$D$30;3;FALSK);LOPSLAG($A$1;$B$1:$D$30;2;FALSK))
Avatar billede kim1a Ekspert
07. maj 2017 - 00:00 #6
@ #4 Ebea
Jeg tvivler på at der kun er een helligdag, men jeg kan godt se at opgavestiller sætter det som parameter, hvordan ville en hvis formel se ud hvis der er de klassiske 13 helligdage?
Avatar billede Flemming_tb Novice
07. maj 2017 - 01:14 #7
A1:Dato. 13-4-17
B1:Dag. =TEKST(A1; "dddd")
C1:Helligdage. Her er der indsat et lopslag som ud af om datoen i A1 indeholder en helligdag.
D1:Madplan.

Eks.
A12
Skriver jeg datoen 13-04-17.
B12
Her vil jeg gerne have formlen som finder ud af om der skal hentes data fra C1 eller D1.
Der er tale om en årskalender med alle datoer.
Avatar billede ebea Ekspert
07. maj 2017 - 08:26 #8
#6  -  Som jeg skrev i mit indlæg, så er en HVIS formel ikke fleksibel (alene). jeg kunne jo godt i spørgerens indlæg, regne ud at der lå mere bag den opstilling han havde oplyst, men da han ikke bragte mere "på banen", så må man sommetider provokere lidt, for at få lidt mere info ;-)
Og jeg kan se i #7 at der nu er kommet lidt mere info. Dog ville det være bedst, hvis spørger uploadede en fil, så kunne efterfølgende mange indlæg undgåes!
Avatar billede Flemming_tb Novice
07. maj 2017 - 15:06 #9
Ebea, jeg er ikke så skarp på excel, og derfor spøger jeg om hjælp jo.
Avatar billede Flemming_tb Novice
07. maj 2017 - 15:33 #10
Mit lopslag ser sådan ud nu, men hvis kolonne index 3 er tom vil jeg gerne have den til at tage kolonne index 4.
=LOPSLAG(A3;Madplan;3;0)
Avatar billede ebea Ekspert
07. maj 2017 - 16:29 #11
Kan du ikke som jeg skrev tidligere, prøve at uploade et eksempel på dit Ark. Så kan man se hvordan det ser ud i virkeligheden, og dermed også tilpasse formlen!
Brug evt.  www.dropbox.com  hvor du kan lave dig en gratis konto, hvis ikke du har en.
Avatar billede Flemming_tb Novice
07. maj 2017 - 21:20 #12
Jeg siger tusind tak for hjælpen ebea. Og kan godt se at det så lidt rodet ud, men det vil jeg rette op på nu.
Avatar billede ebea Ekspert
07. maj 2017 - 22:02 #13
#12  -  Du er velkommen!
Til info for de andre som kom med forslag, så sendte Flemming_tb Arket, og det blev ændret en smule i sin opsætning, og endte med en HVIS formel i en del af Arket, og en INDEKS(SAMMENLIGNING i en anden del ;-)