Avatar billede AHansen Novice
20. juni 2017 - 13:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Word 365. Formularfelter - definere, at sum af tre felter skal være lig med summen i et andet felt

Hej

Jeg har to tabeller i en blanket, hvor jeg har brugt formularfelter - dokumentet låses senere, så det kun er muligt at indtaste i disse felter.

1. tabel har en automatisk udregning, hvor der til slut er et felt, hvor der til at starte med står 0,00. Ovenover er der mulighed for at indtaste beløb i formularfelter.

I tabel nr. 2 skal summen af tre nye tal præcis give det samme beløb som ovenfor nævnt.

1. Er det muligt at gøre noget her? Fx så det ikke er muligt at indtaste 100, 100 og 100 i de tre felter, hvis det kun må/skal give 200?

2. Og kan der evt. komme en tekst frem ("Summen nedenfor skal være det samme som summen ovenfor...").

Håber, der er nogen, der vil hjælpe.

A
Avatar billede finb Ekspert
20. juni 2017 - 20:47 #1
Beskyt dig selv mod formularer, tabeller o.a. i Word,
du har meget bedre muligheder i Excel,
lav det i Excel.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. juni 2017 - 02:19 #2
Hvis du skal have opfyldt begge ønskerne i 1) og 2), skal du have involveret makroer (VBA). Om det er en brugbar mulighed afhænger af, om du har erfaring med VBA, og af hvem der skal bruge formularen. Hvis det er eksterne brugere, kan du ikke regne med, at alle vil tillade makroer.

I artiklen "How to validate the contents of a formfield in a Word form", http://wordmvp.com/FAQs/TblsFldsFms/ValidateFFields.htm, kan du finde nyttig information.

Alternativ løsning, som du måske kan udnytte:
Du kan bruge felter med betingelser til at vise forskellige resultater afhængigt af andre valg.

Eksempel på feltkode - et formularfelt med et andet felt med betingelser indlejret:

{ FORMTEXT { =IF (tal1+tal2+tal3=tal4;tal1+tal2+tal3;99999999) } }

Feltklammerne skal laves med Ctrl+F9 - kan ikke skrives normalt.
tal1, tal2 og tal3 er bogmærkerne på de tre tal, der skal give samme sum som tallet i bogmærk tal4.

Det virker sådan:
I parentesen er der tre dele adskilt af semikolon.
=IF(Betingelse;Hvad skal der ske hvis betingelsen er opfyldt;Hvad skal der ske hvis betingelsen ikke er opfyldt)

Med formlen i feltet undersøges det, om summen tal1+tal2+tal32 er lig med tal4. Hvis ja, så vises summen af tallene, hvis nej vises tallet 99999999 (det er nødt til at være et tal i dette tilfælde - tallet skal fortælle brugeren, at noget er forkert - ikke nødvendigvis helt brugervenligt, men så har du en idé til, hvad du kan gøre).

Bemærk: Skilletegnet mellem delene afhænger af de regionale indstillinger. Her er brugt semikolon, hvilket passer til dansk opsætning. Hvis formularen skal kunne udfyldes af brugere i f.eks. USA, vil komma være det normale skilletegn. Hvis skilletegnet ikke er korrekt, viser feltet syntaksfejl.

I dialogboksen "Indstillinger for tekstfelt" skal du slå "Beregn ved afslutning" til i felter, som skal udføre beregninger.
Avatar billede AHansen Novice
21. juni 2017 - 12:59 #3
Hej Lene

Tak for din grundige gennemgang af muligheder. Jeg tør ikke bruge makroer for vores dokument skal ud af huset.

Din anden mulighed har jeg kørt forbi den gruppe mennesker, der skal godkende selve blanketten, og vi bruger ikke umiddelbart dit forslag - selvom det sikkert ville virke. Du skal have mange tak for hjælpen!
A