Avatar billede Nikolaj_IP Juniormester
21. juni 2017 - 09:59 Der er 1 løsning

Problemer med datatype efter import af data via Power Query (Hent data fra projektmappe)

Hejsa,

Jeg sidder og arbejder på et stort Excel ark, lad os kalde det hovedfilen, der via LOPSLAG henter data fra en masse andre - lukkede - Excel filer, lad os kalde dem datafilerne. Dette gør dog at load tiden ved åbning/opdatering af data i hovedfilen er meget langsom, og jeg er kommet frem til at det umiddelbart bedst kan svare sig at hente dataen fra de forskellige datafiler ind i selve hovedfilen via Power Query (Data > Hent data > Fra fil > Fra projektmappe). Hver datafils data ligger så i hvert deres ark i hovedfilen, lad os kalde disse ark for data arkene.
Ligeledes kan jeg skifte datafilerne ud med nye, klikke opdater i hovedfilen, og så har jeg de nye data at arbejde med.

Problemet er så bare, at mange af de LOPSLAG der virkede over i datafilerne ikke virker over i data arkene (og ja, jeg har selvfølgelig rettet formlerne til).
Efter mange tests og arbejde med at ændre på forespørgslen, der henter data, er jeg kommet frem til, at der umiddelbart er noget galt med de/den datatype dataene får, når de hentes ind i hovedarket.
Eksempelvis kan jeg få LOPSLAG'et til at virke, hvis jeg går over i et data ark og manuelt skriver den værdi den leder efter (et varenummer) selvom værdien allerede er der! Kigger jeg på datatypen/formateringen, står den til standard (og dermed tekst går jeg ud fra). Jeg har selvfølgelig prøvet at ændre den til tal og tekst, osv. uden det har hjulpet. Jeg har ændret datatypen den importere dataene med i Power Query forespørgslen til text og number, det virker stadig ikke.

Endnu mærkeliere er det, at der ikke er noget problem i at hente data og lave LOPSLAG på denne data fra nogle af data arkene.
Har aldrig rodet med Power Query før, så måske overser jeg noget. Jeg arbejder i Excel 2016.
Håber der er nogen, der har nogle gode ideer!

Med venlig hilsen,
Nikolaj.
Avatar billede Nikolaj_IP Juniormester
22. juni 2017 - 08:25 #1
Det lader til at jeg har fundet en løsning.

Jeg får ved importen af data via Power Query genereret to ekstra kolonner, en hvor varenumrene jeg skal bruge til mine LOPSLAG er formateret som tal, og en hvor de er formateret som tekst. Får jeg i mit LOPSLAG fejl/finder den ikke noget ved at kigge i den første kolonne, kigger jeg i stedet i den anden.

Kunne ikke nøjes med kun at bruge det ene format da varenumrene varierer mellem noget der ligner 22435 og B233A1, altså kan det både være tal og tekst.