Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. juli 2017 - 16:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Lave forskel på celle indhold og hvad man ser?

Hejsa I kvikke
Kan man som ved dato visning (celle indhold dd-mm-åååå, visning dd-mmm)
have en celle der inde holder et  tal efterfulgt af et bogstav, evt et tal og kun få vist det første tal?

eks.
celle indhold= 156A visning 156 eller 1561 visning 156

Forestiller mig man kan lave en celle formatering, men hvordan er mig en gåde

Jan
Avatar billede 8718 Juniormester
30. juli 2017 - 18:18 #1
Hvis der i A1 står 156A eller 1561, kan du benytte formlen: =venstre(A1;3).
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. juli 2017 - 18:24 #2
Desværre ikke da  det er visningen der skal ændres, det du gør er at flytte data til en ny celle med andet indhold end A1

Jeg har brug for at  indholdet i A1 er 156A men viser 156, som hvis A1 indeholder 13-12-2017 men viser 13-12 og skjuler årstallet.

Jan
Avatar billede 8718 Juniormester
30. juli 2017 - 18:54 #3
Det tror jeg ikke, du kan. Men jeg lytter med.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. juli 2017 - 19:22 #4
Så må jeg igang med en vba løsning, måske også smartest i mit tilfælde, da det skal bruges på faner som bliver genereret en gang årligt.

Jan
Avatar billede finb Ekspert
30. juli 2017 - 21:38 #5
Jeg mener, der er en maske i Access,
men der vil du vel ikke over ?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. juli 2017 - 21:49 #6
Nej er ved at prøve at lave en vba løsning nu.

Jan
Avatar billede Daffodil Professor
01. august 2017 - 12:47 #7
Jeg tror ikke du kan løse denne uden en hjælpekolonne som 8718 foreslår.

At datoformater kan have forskelligt udseende beror på at der bagved hver dato er et unikt tal, hvilket ikke er tilfældet her.
En VBA løsning vil formodentligt overskrive dit tal og ikke bevare det som du ønsker.

Du kan evt. via VBA kopiere kolonne A til sidste kolonne + 1 i arket og derefter overskrive kolonne A med formlen som angivet af 8718.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. august 2017 - 13:08 #8
Har indspillet en makro som jeg vil bearbejde.
Den del af koden jeg vil bearbejde:

    With ActiveCell.Characters(Start:=2, Length:=2).Font
        .Name = "Calibri"
        .FontStyle = "Normal"
        .Size = 11
        .Strikethrough = False
        .Superscript = False
        .Subscript = False
        .OutlineFont = False
        .Shadow = False
        .Underline = xlUnderlineStyleNone
        .ThemeColor = xlThemeColorLight1
        .TintAndShade = 0
        .ThemeFont = xlThemeFontMinor
    End With

Avatar billede h_s Forsker
01. august 2017 - 14:25 #9
Jeg ville have udgangspunktet i en kolonne og så lave en ekstra kolonne med formlen =Venstre(A1;3) som 8718 foreslår.
På den måde har du både det oprindelige tal og det formaterede. Du kunne evt. skjule kolonnen med det oprindelige tal.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. august 2017 - 14:42 #10
Vender tilbage med vba løsningen hvis.........

Jan
Avatar billede finb Ekspert
01. august 2017 - 14:47 #11
I din VBA kunne du gøre de "synlige" tegn FEDE/sorte,
og de "usynlige" tegn lysegrå - så kan
du se alt samtidigt
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. august 2017 - 15:06 #12
Tallet skal være synlig info, bogstavet styrer baggrundsfarven som er synlig visning af  Klassen for tallet så bogstavet vil kun forvirre det visuelle.
Avatar billede jens48 Ekspert
01. august 2017 - 15:23 #13
Med denne makro kan du i kolonne A lave 4. og efterfølgende karakterer hvide, så de ikke kan ses:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
With ActiveCell.Characters(Start:=4, Length:=99).Font
        .ThemeColor = xlThemeColorDark1
End With
End If
End Sub
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. august 2017 - 15:36 #14
Jens det er noget i den stil jeg vil lave bare ovre fra denne projektmappe da arket det skal virke på laves løbende (et nyt hvert år)

Arbejder lige på en kæmpe userform så varer lidt før jeg tager hul på det.

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. august 2017 - 10:30 #15
Også Løst med inspiration fra Jens