Avatar billede Tolindkris Praktikant
28. september 2017 - 13:51 Der er 10 kommentarer

Mindste tal i matrix efter check af 2 cellers opfyldelse

Har 2 ark - data og resultatark

Data:
Varenr        Pris        mængde
0191250      10            7
0191250      10          1000
0191260      12          17
0200571      170        500
0200571      170        300

Resultatark:
Varenr      Pris          Mængde
0191250    10                              ( forventet resultat i mængde: 7)
0191260    12                              ( forventet resultat i mængde: 17)
0200571    170                            ( forventet resultat i mængde: 300)

Dvs. hvis varenr.( resultatark) = varenr i matrix (data ark) OG hvis pris ( resultatark) = pris i matrix (dataark), da skal den finde den mindste mængde af forekomsterne

Kan det lade sig gøre at søge efter i matrix mængde i dataark?

Mvh
Tolindkris
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. september 2017 - 14:14 #1
Med dine data i A1:C6 og med dine kriterier i F2:G4 så prøv denne matrixformel i H2:

=MIN(IF(($A$2:$A$6=$F2)*($B$2:$B$6=$G2);$C$2:$C$6))

Hvis dansk Excel så udskift IF med HVIS.

Husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter ved indtastning af første matrixformel. Herefter kan der kopieres nedad på normal måde.
Avatar billede Tolindkris Praktikant
28. september 2017 - 14:35 #2
Har denne formel så:
=MIN(if((DATA!$R$2:$R$6650=RESULT!$B2)*(DATA!$S$2:$S$6650=RESULT!$E2);DATA!$T$2:$T$6650))

Resultat: #NAVN?

DATA = Navn på dataark
RESULT = Navn på resultatark
Avatar billede ebea Ekspert
28. september 2017 - 14:46 #3
Avatar billede Tolindkris Praktikant
28. september 2017 - 15:10 #4
Hej Ebea,

Som jeg kan se din løsning i ark 2, har du stadig flere varelinier pr. varenr.

Jeg ønsker en løsning hvor jeg kan aflevere data i mit resultatark og kun have 1 linie pr. varenr., som forsøgt illustreret øverst i denne streng.

Jeg er i den situation vi har købt samme vare til forskellige priser og flere køb på samme vare, jeg har ved lidt pivot gymnastik fundet den "mindste pris" dog mangler så mindste mængde på "den mindste pris" - der kan nemlig godt optræde flere køb på den mindste pris og med forskellig mængde ( endda store forskelle i mængde), så det er interessant hvor lidt vi kan købt til "laveste pris"

Håber du forstår, ellers kan jeg prøve at forklare igen.
Avatar billede ebea Ekspert
28. september 2017 - 15:18 #5
#4  -  Det er jeg ikke lige med på (flere varelinjer pr varenummer) ;-)
Hvis du tænker på Ark2, så er det kun en følge af, at jeg indsatte en kopi fra Ark1. Dem kan du slette i Ark2.
Opslaget sker i Ark2, hvor du indsætter den vare som du ønsker at finde mindste pris på. Det opslag kan du jo kopiere nedefter, hvis du ønsker at have fordelingen af varenummer opslagene.
Avatar billede ebea Ekspert
28. september 2017 - 15:42 #6
#3  -  har lige rettet eksemplet i #3, da jeg kan se at formlen ikke var indtastet som en matriks Formel (Ctrl+Shift og Enter).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. september 2017 - 07:28 #7
Jeg ved ikke rigtig om det tjener noget formål at svare på #2, men for alle tilfældes skyld.

I den formel du viser:

=MIN(if((DATA!$R$2:$R$6650=RESULT!$B2)*(DATA!$S$2:$S$6650=RESULT!$E2);DATA!$T$2:$T$6650))

skal du i hvert fald ændre if til HVIS (som jeg skrev i #1)
Avatar billede Tolindkris Praktikant
29. september 2017 - 09:30 #8
XL-enthusiast - #7

har rettet den fejl - og får nu resultat 0

=MIN(HVIS((R_data_2!$A$2:$A$6650=Min_resultat!$B2)*(R_data_2!$F$2:$F$6650=Min_resultat!$E2);R_data_2!$G$2:$G$6650))

Bør lige informere - mine faner har skiftet navn ( "altid huske at gemme") - så måtte lige lave første sortering forfra.

Hvad kan være galt nu ?

Tak for hjælpen indtil videre !
Avatar billede Tolindkris Praktikant
29. september 2017 - 09:33 #9
Ups, laver lige et ekstra check af data - ser ud til den manglede:

Ctrl+shift+enter - matriks formel
Avatar billede Tolindkris Praktikant
29. september 2017 - 09:39 #10
Jeg takker mange gange for hjælpen - det ser ud til det hele virker.