Avatar billede Mimical Novice
23. november 2017 - 20:53 Der er 1 kommentar

Evigheds turnuskalender.

Til en evigheds turnuskalender i Excel skal en 16 x 5 tabel/matrix befolkes med ugenumre med basis år: 2007 = 0. Dvs. 80 celler skal befolkes med 52 eller 53 ugenumre, resten står tomme. Det er afhængigt af et plads nummer, hvor i tabellen uge 1 skal indsættes, dog således at plads 1 i basisåret indsættes i kolonne 1, 2 i 2 osv.

For at finde ud af hvor mange uger, der er i et år bruger jeg 3 celler:

I S7 indtastes året, i celle T7 beregnes ugenummeret den 31/12:
=HVIS(DATO(S7;12;31)=1;52;ISOUGE.NR(DATO(S7;12;31)))
i celle U7 sikres at antallet af uger i året er korrekt:
=HVIS(T7=1;52;ISOUGE.NR(DATO(S7;12;31)))

Selve kalenderdelen er færdig, det er et turnuskort med vagttyper og fridage, hvor tabellen/matricen skal bruges til i kalenderen at afgøre, hvilke vagttyper man har, og hvornår man har fri.

Nogen der har en idé til løsning?
Avatar billede jens48 Ekspert
23. november 2017 - 22:58 #1
For at finde ud af hvor mange uger der er i et år kan du bruge denne formel:

=ISOUGE.NR(Dato(XXXX;12;28))

Hvor XXXX står for året. D. 28. december ligger altid i årets sidste uge.