Avatar billede nak01 Juniormester
04. december 2017 - 10:52 Der er 9 kommentarer

Pivottabel - skjule ikke relevante data (læs her : personer)

Forstil jer en pivottabel hvor jeg henter data fra en stor separat fil (I excel) som jeg løbende opdaterer.
I tabellen er der f.eks. 100 personers data.
Person 1 må se alle personers data, men person 2 må kun se bestemte personers data. Person 3 nogle andre o.s.v..
Findes der en smart function I Excel til at låse/skjule ikke relevante data?
Jeg vil for alt I verden undgå at skal lave separate databaser for hver person.

På forhånd tak.
04. december 2017 - 11:08 #1
Jeg er ikke bekendt med sådan en smart funktion...
Tror jeg ville ændre datakilden for pivottabellen, så den kun viser de data der er relevant for den pågældende person.
Helt lavpraktisk kan det gøres med en Excel-fil med pivot til hver person gruppe.
Avatar billede nak01 Juniormester
04. december 2017 - 11:16 #2
#1
Tak for input.
Det var lige det jeg ville undgå :-)
Det betyder jeg skal vedligeholde og opdatere 17 forskellige databaser
04. december 2017 - 11:18 #3
Nej, det er ikke det jeg skriver. Din database er den samme du har "bare" forskellige filer foran din database der viser forskellige grupper fra din database.
Avatar billede nak01 Juniormester
04. december 2017 - 11:29 #4
Hmmm....og hvordan sorterer jeg ikke relevante personer fra?
Jeg har ikke mulighed for at "knytte" en ekstra søgekolonne til I min database.
Databasen er et udtræk fra vores økonomisystem (SAP).
Så skal jeg ligefrem gøre det manuelt I Excel....og det er no go.
04. december 2017 - 11:31 #5
Det har vi lidt svært ved at svare på - vi kender jo ikke dine data.
Hvordan ville du gøre det menuelt?
Avatar billede nak01 Juniormester
04. december 2017 - 11:47 #6
Det kunne evt. være, at jeg manuelt tilføjede en enstra kolonne I mit udtræk, for dernæst at gruppere alle personer via en nøgle.

f.eks. at markere alle person 2's medarbejdere med et 2 tal, person 3's medarbejdere med et 3 tal osv.
04. december 2017 - 11:56 #7
Ja, den nøgle kan du bruge i datakilden til pivottabellen, så du kun får person 2's medarbejdere ind.
Avatar billede nak01 Juniormester
04. december 2017 - 13:17 #8
Men det var så ikke lige det jeg søgte :-)
Det var for at undgå unødigt kompliceret manuelt arbejde.
Men ellers tak for input.
Avatar billede kim1a Ekspert
04. december 2017 - 13:36 #9
Jeg antager at der i dine data er en eller anden form for unik nøgle. Den kunne du bruge til at skabe en front med data som så bliver kildedata til de enkelte personer.

Et eksempel:
Udtræk fra SAP
Medarbejder A - timer - løn
Medarbejder B - timer - løn

Din manipulationsfil
Medarbejder A = sheet 2
Medarbejder B = sheet 3

Sheet 2
Medarbejder A (opslag mod udtræk fra SAP) - timer - løn

Sheet 3
Medabejder B (opslag mod udtræk SAP) - timer - løn

På den måde skal du så vedligeholde Din manipulationsfil, mens resten er simpel Excelgymnastik ved at ændre på kilden en gang for alle.